COVID-19に関する実証研究を精力的に行っているDave=Sabia*1が、今度はワクチン接種下の再開政策の影響を調べた表題のNBER論文を上げている。原題は「Statewide Reopening During Mass Vaccination: Evidence on Mobility, Public Health and Economic Activity from Texas」で、著者はDhaval M. Dave(ベントレー大)、Joseph J. Sabia(サンディエゴ州立大)、Samuel Safford(同)。
以下はその要旨。
During the first four months of 2021, the United States distributed approximately 250 million doses of COVID-19 vaccinations, which resulted in the complete vaccination of nearly 45 percent of the adult population. In the midst of this mass vaccination effort, Texas became the first state to abolish its statewide mask mandate and fully lift capacity constraints for all businesses. Governor Greg Abbott’s order was met with (i) concern by public health officials that an early reopening would lead to a resurgence of COVID-19, and (ii) assertions by Texas politicians that a reopening would generate short-run employment growth. This study provides the first empirical evidence on these claims. First, using daily anonymized smartphone data on social mobility from SafeGraph, Inc. — and synthetic control and difference-in-differences approaches — we find no evidence that the Texas reopening led to substantial changes in social mobility, including foot traffic at a wide set of business establishments in Texas. Second, using daily data on new COVID-19 cases from the New York Times, we find no evidence that the Texas reopening affected the rate of new COVID-19 cases during the five weeks following the reopening. Our null results persist across more urbanized and less urbanized counties, as well as across counties that supported Donald Trump and Joe Biden in the 2020 presidential election. Finally, we find no evidence that the Texas reopening order impacted short-run employment. Together, our null findings underscore the limits of late-pandemic era COVID-19 reopening policies to alter private behavior.
(拙訳)
2021年の最初の4か月で、米国はCOVID-19のワクチンをおよそ2億5000万本配布し、その結果、成人人口の45%近くが完全なワクチン接種を行った。この大規模なワクチン接種が行われている最中、テキサスは、州全体のマスク着用義務を廃止し、すべてのビジネスの稼働制限を完全に撤廃した最初の州となった。グレッグ・アボット知事の指示は、(i)早期の活動再開はCOVID-19の再発を招くのではないかという公衆衛生担当者の懸念、および、(ii)活動再開は短期の雇用の増加をもたらすというテキサスの政治家の主張、で迎えられた。本研究は、これらの主張に関する初の実証結果を提供する。まず、セーフグラフ社の匿名化されたスマートフォンの社会的移動データ、および、合成コントロール手法ならびに差の差手法を用いたところ、テキサスの活動再開が、テキサスの各種事業所における徒歩交通を含めた社会の移動に有意な変化をもたらしたという証拠は見い出されなかった。次に、ニューヨークタイムズのCOVID-19新規症例の日次データを用いたところ、テキサスの活動再開が再開後5週間のCOVID-19の新規症例の発生率に影響したという証拠は見い出されなかった。我々の否定的な結果は、都会化された郡とそれほど都会化されていない郡、2020年の大統領選でドナルド・トランプを支持した郡とジョー・バイデンを支持した郡のいずれでも同様であった。また、テキサスの活動再開指示が短期の雇用に影響したという証拠も見い出されなかった。以上の否定的な結果は、パンデミック後期におけるCOVID-19活動再開政策が民間の行動を変えることの限界を強く示している。
*1:cf. 本ブログでの該当エントリ。