難民の言語学習の世代間の波及効果

というNBER論文が上がっている。原題は「Intergenerational Spillover Effects of Language Training for Refugees」で、著者はMette Foged*1コペンハーゲン大)、Linea Hasager(ユニヴァーシティ・カレッジ・ロンドン)、Giovanni Peri(UCデービス)、Jacob N. Arendt(ロックウール基金研究ユニット*2)、Iben Bolvig(オランダ社会科学研究センター*3)。
以下はその要旨。

Children of refugees are among the most economically disadvantaged youth in several European countries. They are more likely to drop out of school and to commit crime. We show that a reform in Denmark in 1999, that expanded language training for adult refugees and improved their economic integration, had significant intergenerational spillover effects in terms of higher completion rates from lower secondary school and lower juvenile crime rates. The effects on crime are driven by boys who were below school-starting age when their parents were treated.
(拙訳)
難民の子供は、幾つかの欧州諸国において、経済的に最も不利な立場にある若者である。彼らは学校からドロップアウトして犯罪に走る可能性が高い。我々は、成人の難民の言語学習を拡大して彼らの経済的一体化を改善した1999年のデンマークの改革が、中学校の卒業率を高め、未成年犯罪率を低めたという点で有意な世代間の波及効果をもたらしたことを示す。犯罪への効果は、両親に措置が行われた際に就学前だった少年が主要因であった。

*1:cf. この人とPeriらによる似たようなテーマのNBER論文の紹介

*2:HP

*3:HP