中国流の国際化

引き続きこちらで紹介したEcon Focus記事でリンクされている論文の紹介。以下はChristopher Clayton(イェール大)、Amanda Dos Santos(コロンビア大)、Matteo Maggiori(ハーバード大)、Jesse Schreger(コロンビア大)による表題の論文(原題は「Internationalizing Like China」)の要旨。

We empirically characterize how China is internationalizing the Renminbi by selectively opening up its domestic bond market and propose a dynamic reputation model to explain China's internationalization strategy. While previously closed to foreign investors, there have recently been major increases in foreign investment in China's domestic bond market. The Chinese government deliberately controlled the entry of foreign investors into its market, first allowing in relatively stable long-term investors like central banks before allowing in flightier investors like mutual funds. Our framework explains these patterns as the result of a government strategy to build its reputation as an international currency issuer while attempting to reduce the cost of potential capital flight as it tries to gain credibility.
(拙訳)
我々は、中国が選択的に国内債券市場を開放することによって人民元を国際化しているやり方を実証的に特徴付け、中国の国際化戦略を説明する動学的評判モデルを提示する。かつては海外投資家に閉ざされていたが、中国の国内債券市場への海外投資は近年大きく伸びている。中国政府は海外投資家の自国市場への参入を慎重にコントロールしており、投信のような気紛れな投資家を認可する前に、まずは中銀のような比較的安定的な長期投資家を認可した。我々の枠組みは、信認の獲得を試みて起こり得る資本逃避のコストを減じ、国際通貨の発行者としての評判を築く政府戦略の帰結としてこうしたパターンを説明する。