企業の政治理論に向けて

というNBER論文(原題は「Towards a Political Theory of the Firm」)をジンガレスが書いているungated版)。
以下はその要旨。

Neoclassical theory assumes that firms have no power of fiat any different from ordinary market contracting, thus a fortiori no power to influence the rules of the game. In the real world, firms have such power. I argue that the more firms have market power, the more they have both the ability and the need to gain political power. Thus, market concentration can easily lead to a “Medici vicious circle,” where money is used to get political power and political power is used to make money.
(拙訳)
新古典派理論は、企業には通常の市場契約以上の決定力は無いため、ゲームの規則に影響する力は猶更無い、と前提する。実世界では企業はそうした力を持っている。企業が市場力を持つほど、政治力を持つ能力と必要がともに高まる、と私は論じる。従って、市場の集中は、資金が政治力を得るのに使われ、政治力が利益を稼ぐのに使われるという「メディチの悪循環」に容易に陥る。