グローバル化と不均一性:ハリウッドによる実証結果

というアトランタ連銀論文をMostly Economicsが紹介している。原題は「Globalization and Heterogeneity: Evidence from Hollywood」で、著者はKonrad Adlerボン大学)、Simon Fuchs(アトランタ連銀)。
以下はその要旨。

Linder (1961) conjectured that taste differences could impede trade flows. We extend Krugman (1980) to allow for producers that face taste heterogeneity with volatile demand. Consumers are characterized by different taste over product attributes and idiosyncratic risk. Firms face a portfolio type of problem where they trade off supplying the largest consumer groups against higher exposure to group-specific risk. We develop an empirical strategy to estimate consumer taste from observed market shares across multiple distinct markets of the same product, as well as the key parameters that pin down the firm’s portfolio choice problem. We apply our framework to estimate the impact of the rise of China on the global movies market and characterize the heterogeneous welfare effects across countries.
(拙訳)
リンダー(1961*1)は、嗜好の違いが貿易の流れを妨げることがあり得る、と推測した。我々はクルーグマン(1980*2)を拡張し、生産者が変動的な需要の下で嗜好の不均一性に直面することを可能にした。消費者は、製品の属性についての異なる嗜好と固有のリスクを持つことを特徴とする。企業は、集団固有のリスクに左右される度合いが大きくなる中で最大の消費者集団に提供する、というトレードオフがあるポートフォリオ的な問題に直面する。我々は、同一製品について相異なる複数の市場で観測された市場シェアから消費者の嗜好を推計するとともに、企業のポートフォリオ選択問題を特定する主要なパラメータを推計する実証方法を開発した。我々はこの枠組みを、中国の台頭が世界の映画市場に与える影響の推計に適用し、各国の不均一な厚生効果を特徴付けた。

*1:cf. これ

*2:cf. これ