2017年の税制改革は民主党支持者に不利に働いたのか?

というトランプ減税の政治的効果を調べたコトリコフらのNBER論文が先月上がっているungated版、cf. ナショナルレビューの批判的な記事)。原題は「Did the 2017 Tax Reform Discriminate against Blue State Voters?」で、著者はDavid Altig(アトランタ連銀)、Alan J. Auerbach(UCバークレー)、Patrick C. Higgins(アトランタ連銀)、Darryl R. Koehler(Economic Security Planning)、Laurence J. Kotlikoff(ボストン大)、Michael Leiseca(Economic Security Planning)、Ellyn Terry(アトランタ連銀)、Yifan Ye(ボストン大)。
以下はその要旨。

The Tax Cut and Jobs Act of 2017 (TCJA) made significant changes to corporate and personal federal income taxation, including limiting the SALT (state and local property, income and sales taxes) deductibility to $10,000. States with high SALT tend to vote Democratic. This paper estimates the differential effect of the TCJA on red- and blue-state taxpayers and investigates the importance of the SALT limitation to this differential. We calculate the effect of permanent implementation of the TCJA on households using The Fiscal Analyzer: a life-cycle, consumption-smoothing program incorporating all major federal and state fiscal policies. We find that the average percentage increase in remaining lifetime spending under the TCJA is 1.6 percent in red states versus 1.3 percent in blue states. Among the richest 10 percent of households, this differential is larger. Rich households in red states enjoyed a 2.0 percent increase compared to a 1.2 percent increase among the rich in blue-state households. This gap is driven almost entirely by the limitation on the SALT deduction. Excluding the SALT limitation from the TCJA results in a spending gain of 2.6 percent for rich red-state households compared to 2.7 percent for rich blue-state households.
(拙訳)
2017年の減税・雇用法(TCJA)は企業と個人の連邦所得税に大きな変更をもたらしたが、その中にはSALT(州と地方政府の財産、所得および売上税)の控除上限を1万ドルにしたことが含まれる。SALTが高い州は民主党に投票する傾向がある。本稿はTCJAが共和党支持と民主党支持の州の納税者に与えた影響の違いを推計し、この差異におけるSALT上限の重要性を調べる。我々は、すべての主要な連邦と州の財政政策を織り込んだライフサイクルの消費平滑プログラムであるThe Fiscal Analyzerを用いて、TCJAの恒久的な導入の家計への影響を計算した。我々は、TCJAにより残りの人生における共和党支持州の支出は平均1.6%増加する一方、民主党支持州の増加は1.3%であることを見い出した。家計の上位10%の富裕層では、この差は大きくなる。共和党支持州の富裕層では2.0%の増加なのに対し、民主党支持州の富裕層は1.2%の増加である。この差はほぼすべてSALT控除の制限による。TCJAからSALT控除を除くと、共和党支持州の富裕家計は2.6%支出が増えるのに対し、民主党支持州の富裕家計は2.7%増える。