というNBER論文をデビッド・カードらが上げている。原題は「The Impact of Female Teachers on Female Students' Lifetime Well-Being」で、著者はDavid Card(UCバークレー)、Ciprian Domnisoru(アールト大)、Seth G. Sanders(コーネル大)、Lowell Taylor(カーネギーメロン大)、Victoria Udalova(米国勢調査局)。
以下はその要旨。
It is widely believed that female students benefit from being taught by female teachers, particularly when those teachers serve as counter-stereotypical role models. We study education in rural areas of the US circa 1940--a setting in which there were few professional female exemplars other than teachers--and find that female students were more successful when their primary-school teachers were disproportionately female. Impacts are lifelong: female students taught by female teachers were more likely to move up the educational ladder by completing high school and attending college, and had higher lifetime family income and increased longevity.
(拙訳)
女子学生は女性教師に教えられることで恩恵を受け、特に教師がステレオタイプのロールモデルに反する場合にそうである、と広く信じられている。我々は、教師以外に職業婦人の模範例があまりいなかった環境である1940年頃の米国の地方における教育を調べ、小学校の教師が女性である比率が著しく高かった場合に、女子学生がより成功することを見い出した。影響は一生続き、女性教師に教わった女子学生は、高校を修了して大学に進学することで学歴を獲得し、生涯の家族収入が高く、長生きとなる可能性が高い。