NY市では地下鉄がコロナを蔓延させた

ニューヨークでは地下鉄がコロナを拡散させた、というニュースが少し前に流れたが、その元となった論文がNBERに上がっている。論文のタイトルは「The Subways Seeded the Massive Coronavirus Epidemic in New York City」で、著者はMITのJeffrey E. Harris。
以下はその要旨。

New York City’s multitentacled subway system was a major disseminator – if not the principal transmission vehicle – of coronavirus infection during the initial takeoff of the massive epidemic that became evident throughout the city during March 2020. The near shutoff of subway ridership in Manhattan – down by over 90 percent at the end of March – correlates strongly with the substantial increase in the doubling time of new cases in this borough. Maps of subway station turnstile entries, superimposed upon zip code-level maps of reported coronavirus incidence, are strongly consistent with subway-facilitated disease propagation. Local train lines appear to have a higher propensity to transmit infection than express lines. Reciprocal seeding of infection appears to be the best explanation for the emergence of a single hotspot in Midtown West in Manhattan. Bus hubs may have served as secondary transmission routes out to the periphery of the city.
(拙訳)
ニューヨーク市の各方向に伸びた地下鉄システムは、2020年3月に市全体において顕在化した大規模な疫病の当初の拡散時において、コロナウイルス感染の第一の媒介と言わないまでも、主要な拡散経路であった。マンハッタンでの地下鉄の乗車をほぼ停止し、3月末に9割以上低下するに至ったことは、この地区で新規感染者数が倍増する期間がかなり伸びたことと強く相関している。地下鉄の回転式改札口の地図を、報告されたコロナウイルスの発生事例の郵便番号レベルの地図と重ね合わせると、地下鉄による疫病の拡散と非常に整合的な形となる。急行より鈍行の方が感染を拡散する傾向が強いように思われる。地区同士で感染を相互に拡散したことは、マンハッタンのミッドタウン・ウエストに単一のホットスポットが出現したことの最良の説明になっていると思われる。バスのハブは、市の周縁部への第二の拡散経路となった。

以下は論文に掲載されている重ね合わせ地図の全体図(丸は地下鉄の駅で、外側の丸は3月第一週、内側の丸は第三週の乗客者数に対応)。
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