評判循環と所得動学

というNBER論文が上がっている。原題は「Reputation Cycles and Earnings Dynamics」で、著者はBoyan Jovanovic(NYU)、Julien Prat(CREST)。
以下はその要旨。

Cyclical patterns in earnings can arise when contracts between firms and their workers are incomplete, and when workers cannot borrow or lend so as to smooth their consumption. Earnings cycles generate occasional large changes in earnings, consistent with some recent empirical findings. At the calibrated parameter values, financial constraints promote investment in reputation – an intangible capital form – in contrast to their documented inhibiting effect on investment in tangible capital.
(拙訳)
企業とその労働者との間の契約が不完全で、労働者が自らの消費を平滑化するための貸し借りができない場合に、所得の循環パターンが生じ得る。所得の循環は、最近の幾つかの実証的発見と整合的に、時として大きな所得の変化をもたらす。カリブレートされたパラメータ値では、金融面での制約は、無形資本の一形態である評判への投資を促進する。それは、有形資本への投資が抑止されるという実証された効果と対照的である。


以下は同じ著者による2年前のNBER論文「Reputation Cycles」(こちらは本文が読める)の要旨。

This paper shows that endogenous cycles can arise when contracts between firms and their customers are incomplete and when products are experience goods. Then firms invest in the quality of their output in order to establish a good reputation. Cycles arise because investment in reputation causes self-fulfilling changes in the discount factor. Cycles are more likely to occur when information diffuses slowly and consumers exhibit high risk aversion. A rise in idiosyncratic uncertainty is of two kinds that work in opposite ways: Noise in observing effort is contractionary as it generally is in agency models. But a rise in the variance of the distribution of abilities is expansionary. A calibrated version produces realistic fluctuations in terms of peak-to-trough movements in consumption and the spacing of time between recessions.
(拙訳)
本稿は、企業とその顧客との間の契約が不完全で、製品が経験財の場合に、内生的な循環が生じ得る、と言うことを示す。企業は良い評判を確立するために、製品の質に投資する。評判への投資はディスカウントファクターの自己実現的な変化をもたらすため、循環が生じる。情報の伝播が遅く、消費者のリスク回避度が高いほど循環が生じやすくなる。一様でない不確実性の上昇には、正反対に働く2種類がある。努力を観察する際のノイズは、一般にエージェンシーモデルにおけるのと同様、収縮的である。しかし、能力の分布における分散の増加は、拡張的である。カリブレートされたモデルは、消費のピークからボトムの動きと、景気後退間の時間間隔という点で、現実的な変動をもたらす。