インターネットの勃興と価格の低下:Eコマースの世界のインフレ測定

というNBER論文をオバマ政権でCEA委員長を務めたオースタン・グールズビーらが書いているungated版)。原題は「Internet Rising, Prices Falling: Measuring Inflation in a World of E-Commerce」で、著者はAustan D. Goolsbee(シカゴ大)、Peter J. Klenow(スタンフォード大)。
以下はその要旨。

We use Adobe Analytics data on online transactions for millions of products in many different categories from 2014 to 2017 to shed light on how online inflation compares to overall inflation, and to gauge the magnitude of new product bias online. The Adobe data contain transaction prices and quantities purchased. We estimate that online inflation was about 1 percentage point lower than in the CPI for the same categories from 2014--2017. In addition, the rising variety of products sold online, implies roughly 2 percentage points lower inflation than in a matched model/CPI-style index.
(拙訳)
我々は、様々なカテゴリの何百万という製品の2014年から2017年までのオンライン取引に関するアドビ・アナリティクスのデータを用い、オンラインのインフレ率と全体的なインフレ率を比較し、また、オンラインの新製品バイアスの程度を計測した。アドビのデータには取引価格と購買数量が収録されている。我々は、オンラインのインフレ率は2014-2017年の同カテゴリのCPIよりも約1%ポイント低いと推計した。さらに、オンラインで販売される製品が多様化したことは、アドビデータをCPIに対応させたモデルのCPI型指数に比べ、およそ2%ポイントインフレ率を押し下げる。


ちなみにグールズビーはもう一本「Public Policy in an AI Economy」というNBER論文を単独で書いているungated版)。以下はその要旨。

This paper considers the role of policy in an AI-intensive economy (interpreting AI broadly). It emphasizes the speed of adoption of the technology for the impact on the job market and the implications for inequality across people and across places. It also discusses the challenges of enacting a Universal Basic Income as a response to widespread AI adoption, discuss pricing, privacy and competition policy the question of whether AI could improve policy making itself.
(拙訳)
本稿はAI集約的な経済における政策の役割を検討する(ここではAIを広義に捉えている)。本稿では、労働市場への影響と、人々や地域の間の格差との関係という点で、技術の採用スピードに重点を置く。また、AIが幅広く採用されることへの対応としてユニバーサルベーシックインカムを施行するという問題や、価格付け、プライバシー政策、競争政策、および、政策策定そのものを改善できるか、という問題を論じる。