米経営者のマクロ経済予想

CoibionとGorodnichenkoらの企業や家計のマクロ経済予想に関するNBER論文が5月にはもう2篇上がっている。
一つは表題の論文(原題は「The Macroeconomic Expectations of U.S. Managers」)で、著者はEthan M. L. McClure(UCバークレー)、Olivier Coibion(テキサス大オースティン校)、Yuriy Gorodnichenko(UCバークレー)。以下はその要旨。

Using responses obtained through the Nielsen Homescan panel survey, we explore the differences between managers’ and non-managers’ expectations and perceptions of inflation and unemployment. By and large, managers and non-managers exhibit similar average inflation and unemployment expectations as well as similar levels of disagreement and sensitivity to information provided in a randomized control trial. Finally, the inflation expectations of managers deviate systematically from the predictions of “anchored” expectations.
(拙訳)
ニールセンのホームスキャン・パネル調査で得られた回答を用いて我々は、経営者と経営者以外のインフレと失業の予想と認識の違いを追究した。経営者と非経営者は、概ね同様の平均的なインフレ予想と失業率予想を示し、意見の不一致の程度、および、ランダム化比較試験で提供された情報への反応も概ね同様であった。また、経営者のインフレ予想は、「固定された」予想の予測からは系統的に乖離した。

もう一つは「The Subjective Inflation Expectations of Households and Firms: Measurement, Determinants, and Implications」で(ungated(SSRN)版)、著者はMichael Weber(シカゴ大)、Francesco D’Acunto(ボストンカレッジ)、Olivier Coibion(テキサス大オースティン校)、Yuriy Gorodnichenko(UCバークレー)。以下はその要旨。

Households’ and firms’ subjective inflation expectations play a central role in macroeconomic and intertemporal microeconomic models. We discuss how subjective inflation expectations are measured, the patterns they display, their determinants, and how they shape households’ and firms’ economic choices in the data and help us make sense of the observed heterogeneous reactions to business-cycle shocks and policy interventions. We conclude by highlighting the relevant open questions and why tackling them is important for academic research and policy making.
(拙訳)
家計と企業の主観的なインフレ予想は、マクロ経済モデルと異時点間のミクロ経済モデルで中心的な役割を果たす。我々は、主観的なインフレ予想の測定方法、それらが示すパターン、その決定要因、およびそうした予想によってデータにみられる家計と企業の経済的選択がどのように形成され、景気循環ショックと政策介入に対して観測される不均一な反応を理解する手助けになるか、を論じる。結論では、関連する未解決の問題に焦点を当て、その解決への取り組みが学界の研究と政策策定において重要な理由を明らかにする。