ということを示したNBER論文が上がっている。論文のタイトルは「All or Nothing? The Impact of School and Classroom Gender Composition on Effort and Academic Achievement」で、著者はSoohyung Lee(メリーランド大)、Lesley J. Turner(同)、Seokjin Woo(明知大学校)、Kyunghee Kim(韓国教育課程評価院)。
以下はその要旨。
We estimate the causal impact of school and classroom gender composition on achievement. We take advantage of the random assignment of Korean middle school students to single-sex schools, co-educational (coed) schools with single-sex classes, and coed schools with mixed-gender classes. Male students attending single-sex classes within coed schools score 0.10 of a standard deviation below male students in mixed-gender classes, and this achievement gap is entirely accounted for by classroom gender composition. Conversely, male students attending single-sex schools outperform their counterparts in mixed-gender classes by 0.15 of a standard deviation. The significant impact of single-sex schools on male students' achievement are not driven by classroom gender composition, but largely accounted for by increases in student effort and study-time. We find little evidence that classroom or school gender composition affect the outcomes of female students.
(拙訳)
我々は学校や学級の性別構成が成績に与える影響を調べた。我々は、韓国の中学生がランダムに男女別学校、共学校の男女別クラス、共学校の共学クラスに割り振られることを利用した。共学校の男女別クラスの男子学生は、共学クラスの男子学生に比べ、0.10標準偏差分だけ点数が低く、その成績の差は完全に学級の性別構成だけで説明された。逆に、男子校の男子学生は、共学クラスの男子学生に比べ、0.15標準偏差分だけ成績が良かった。男子校に在籍していることが男子学生の成績に与える有意な影響は、学級の性別構成によってではなく、学生の努力と勉強時間の増加によってかなりの程度説明される。学級もしくは学校の性別構成が女子学生の成績に与える影響はあまり見出されなかった。