女性が専攻を変える時

「Choice of Majors: Are Women Really Different from Men?」というNBER論文が上がっているungated版)。著者はジョージタウン大学のAdriana D. Kugler、Catherine H. Tinsley、Olga Ukhaneva。
以下はその要旨。

Recent work suggests that women are more responsive to negative feedback than men in certain environments. We examine whether negative feedback in the form of relatively low grades in major-related classes explains gender differences in the final majors undergraduates choose. We use unique administrative data from a large private university on the East Coast from 2009-2016 to test whether women are more sensitive to grades than men, and whether the gender composition of major-related classes affects major changes. We also control for other factors that may affect a student's final major including: high school student performance, gender of faculty, and economic returns of majors. Finally, we examine how students' decisions are affected by external cues that signal STEM fields as masculine. The results show that high school academic preparation, faculty gender composition, and major returns have little effect on major switching behaviors, and that women and men are equally likely to change their major in response to poor grades in major-related courses. Moreover, women in male-dominated majors do not exhibit different patterns of switching behaviors relative to their male colleagues. Women are, however, more likely to switch out of male-dominated STEM majors in response to poor performance compared to men. Therefore, we find that it takes multiple signals of lack of fit into a major (low grades, gender composition of class, and external stereotyping signals) to impel female students to switch majors.
(拙訳)
最近の研究は、ある環境においては女性は男性よりもネガティブなフィードバックに反応しやすい、ということを示している。我々は、専攻に関係する授業での比較的低い成績という形でのネガティブなフィードバックが、学部生が選択する最終専攻における男女の差を説明するか、について調べた。我々は、東海岸の大きな私立大学の2009-2016年の管理データという独自のデータを用い、女性が男性よりも成績に敏感かどうか、および、専攻関係の授業の男女比率が専攻の変更に影響するか、を検証した。我々はまた、高校時代の成績、学部の男女比率、専攻における経済的なリターン、といった学生の最終専攻に影響する可能性のある他の要因もコントロールした。さらに我々は、理数系分野を男性的と見做す、という外部的な要因に学生の選択がどのように影響されるかを調べた。得られた結果によると、高校における学業、学部の男女比率、および専攻のリターンは、専攻を変更する行動にほとんど影響しなかった。専攻関係の講座で成績が良くなかったことにより専攻を変更する可能性は、男女間で同等であった。また、男性が多数を占める専攻における女性が、男性の同級生と異なる変更パターンを示すことはなかった。ただし、成績が悪いことに反応して男性が多数を占める理数系の専攻から別の専攻に切り替える可能性は、女性の方が男性よりも高かった。従って、我々の発見によれば、女性が専攻を変更するのは、専攻に合わないという要因が複数あること(低い成績、講義の男女比率、外部のステレオタイプ的なシグナル)が前提となる。