コロナによる学習の損失と回復:インドのパネルデータによる実証結果

というNBER論文が上がっている。原題は「Covid-19 Learning Loss and Recovery: Panel Data Evidence from India」で、著者はAbhijeet Singh(ストックホルム商科大学)、Mauricio Romero(メキシコ自治工科大学)、Karthik Muralidharan(UCサンディエゴ)。
以下はその要旨。

We use a panel survey of ~19,000 primary-school-aged children in rural Tamil Nadu to study ‘learning loss’ after COVID-19-induced school closures, and the pace of recovery after schools reopened. Students tested in December 2021 (18 months after school closures) displayed learning deficits of ~0.7σ standard deviations in math and ~0.34σ standard deviations in language compared to identically-aged students in the same villages in 2019. Two-thirds of this deficit was made up within 6 months after school reopening. Further, while learning loss was regressive, the recovery was progressive. A government-run after-school remediation program contributed ~24% of the cohort-level recovery, and likely aided the progressive recovery.
(拙訳)
我々は、タミル・ナードゥの地方におけるおよそ19,000の小学生のパネル調査を用いて、コロナ禍による学校閉鎖後の「学習の損失」、および学校再開後の回復ペースを調べた。2021年12月(学校閉鎖の18か月後)に試験を受けた生徒は、2019年の同じ村の同じ年齢の生徒に比べ、数学でおよそ0.7標準偏差、語学で0.34標準偏差の学習の欠落を示した。また、学習の損失は逆進的であった半面、回復は累進的であった。政府による放課後の補習プログラムはコホートの回復におよそ24%寄与し、累進的な回復を助けた可能性が高い。