最高の人生の選び方

リッチモンド連銀の季刊誌Econ Focusの最新号が、今年92歳になった経済学者Richard Timberlakeインタビュー記事を掲載している(H/T Tim Taylor)。
以下はその中で語られているミルトン・フリードマンとのエピソード。

Milton Friedman was a triple star player in economics — runs batted in, total hits, and percentages, he had it all. He could communicate with the public, he was good at theory, and he was an excellent empiricist. What more can you be?
I recall the time when I presented a potential Ph.D. thesis proposal at Chicago to the economics department. The audience included professors and many able graduate students. I could feel that my presentation was not going over very well. After the ordeal was over, Friedman said to me, “Come back up to my office.” When we were there, he said, “The committee and the department think that your thesis proposal has less than a 0.5 probability of acceptance.” I knew that was coming, and I despondently replied that I had had a very frustrating time “finding a thesis.” My words suggested that a thesis was a bauble that one found in a desert of intellect that no one else had discovered. It was then that Milton Friedman turned me around and started me on the road to being an economist. “Dick,” he said, “theses are formed, not found.” It was the single most important event in my professional life. I finally could grasp what economic research was supposed to be.
(拙訳)
ミルトン・フリードマンは経済学の三冠王でした。打点、ヒット数、打率、すべてを兼ね備えていたのです。彼は一般の人々とコミュニケーションを取ることができ、理論に優れ、優秀な実証分析者でした。それ以上何が望めましょう?
経済学部で私が、博士論文のテーマにする予定だったものを発表した時のことを思い出します。聴衆は教授や多くの有能な院生たちでした。私は自分の発表の受けがあまり良くないことを感じました。その試練の時が終わった後、フリードマンは私に「私の研究室に来るように」と言いました。そこで会った時、彼は「委員会と学部は、君の提示したテーマが論文として受理される可能性は5割以下だと考えている」と言いました。それは私が予期していたことでした。そして気落ちしながら、「論文のテーマを見つける」のに非常に苦労した、と言いました。私のその言葉は、論文テーマというものは、知の砂漠に転がっているまだ誰も見つけていないもの、ということを含意していました。まさにその時、フリードマンは私を向き直らせ、経済学者への道に立たせたのです。「ディック、」と彼は言いました。「論文のテーマというのは構築するもので、見つけるものではない。」 それは私の職業人生の中で単一の最も重要な出来事でした。私は漸く経済研究がどのようなものであるべきかを理解することができたのです。


このインタビューはTimberlakeの以下の言葉で締め括られている。

I sometimes say that I was Milton Friedman’s worst student, because I was surrounded by geniuses who knew much more economics than I. Nonetheless, I have enjoyed my professional role as an economist, and I have never regretted making it a life’s work.
(拙訳)
私は時々、自分はミルトン・フリードマンの最悪の生徒だった、と言います。というのは、私は、自分より経済学を遥かに知っている天才たちに囲まれていたからです。とはいえ、私は経済学者としての職務を楽しんできましたし、それを生涯の仕事としたことを後悔したことは一度もありません。