ユーザーによる価格決定の帰結

について調べた論文をUDADISIが紹介している。論文のタイトルは「Making Money by Giving It for Free: Radiohead's Pre-Release Strategy for In Rainbows」で、著者はMarc Bourreau(Telecom ParisTech)、Pinar Dogan(ハーバードケネディスクール)、Sounman Hong(延世大学校)。
以下はその要旨。

In 2007, a prominent British alternative-rock band, Radiohead, pre-released its album In Rainbows online, and asked their fans to "pick-their-own-price" (PYOP) for the digital download of it. Radiohead's unorthodox strategy has been considered as a game-changer for the music industry and a commercial success for the band. In this paper, we study the weekly music sales between 2004-2012 in the US to test the effect of the PYOP offer on Radiohead's album sales. We find that by giving out its music for "free" Radiohead increased its digital album sales, whereas the strategy had no impact on the band's CD album sales.
(拙訳)
著名な英国のオルタナティヴ・ロックのバンドであるレディオヘッドは、2007年にアルバム「In Rainbows」をオンラインでプレリリースし、デジタル版のダウンロードについて、ファンに「自分で購入価格を決める」ことを要請した。レディオヘッドの異例の戦略は、音楽業界を大きく変えるものであり、バンドにとっては商業的成功だった、と見做された。本稿では、2004-2012年の米国における週間楽曲売り上げを分析し、ユーザーによる価格決定という試みがレディオヘッドのアルバム売り上げに与えた影響を検証した。我々は、「タダ」で音楽を配信することによりレディオヘッドはデジタル版のアルバムの売り上げを増やした半面、その戦略はCD版のアルバム売り上げには何ら影響を与えなかったことを見い出した。