理工系大卒はいかにして利口になったのか?

「Where Do STEM Graduates Stem From? The Intergenerational Transmission of Comparative Skill Advantages*1」というNBER論文が上がっているungated版)。著者はEric A. Hanushek(スタンフォード大)、Babs Jacobs(マーストリヒト大)、Guido Schwerdt(コンスタンツ大)、Rolf van der Velden(マーストリヒト大)、Stan Vermeulen(同)、Simon Wiederhold(ハレ経済研究所*2)。
以下はその要旨。

The standard economic model of occupational choice following a basic Roy model emphasizes individual selection and comparative advantage, but the sources of comparative advantage are not well understood. We employ a unique combination of Dutch survey and registry data that links math and language skills across generations and permits analysis of the intergenerational transmission of comparative skill advantages. Exploiting within-family between-subject variation in skills, we show that comparative advantages in math of parents are significantly linked to those of their children. A causal interpretation follows from a novel IV estimation that isolates variation in parent skill advantages due to their teacher and classroom peer quality. Finally, we show the strong influence of family skill transmission on children’s choices of STEM fields.
(拙訳)
基本的なロイモデル*3に従う職業選択の標準的な経済モデルは個人の選択と比較優位に重点を置くが、比較優位の源泉は良く分かっていない。我々は、オランダの調査データと登録データを独自に組み合わせて、数学と言語の能力を世代間で関連付け、能力の比較優位の世代間の伝播についての分析を可能にした。家族内の科目別の能力のバラつきを利用して我々は、両親の数学における比較優位が、子供たちのそれと有意に結び付いていることを示す。因果関係の解釈は、教師と同級生の質に起因する両親の能力の優位性の変動を分離する新規の操作変数法の推計によってもたらされる。また我々は、子供がSTEM分野を選択する上で家族の能力の伝播が及ぼす強い影響力を示す。

*1:これはもちろんSTEM(=Science, Technology, Engineering and Mathematics)とstem(=由来する)を掛けているので、本エントリのタイトルも理工と利口を掛けてみた(少し苦しいが)。

*2:cf. Halle Institute for Economic Research - Wikipedia

*3:cf. Roy model - Wikipediaコンビニ人間の経済学 - himaginary’s diary変数人間の経済学 - himaginary’s diary