換金可能なプラットフォーム通貨

というNBER論文をロゴフらが上げている。原題は「Redeemable Platform Currencies」で、著者はYang You(ハーバード大)、Kenneth S. Rogoff(同)。以下はその要旨。

Can massive online retailers such as Amazon and Alibaba issue digital tokens that potentially compete with bank debit accounts? We explore whether a large platform’s ability to guarantee value and liquidity by issuing prototype digital tokens for in-platform purchases constitutes a significant advantage that could potentially be leveraged into wider use. Our central finding is that unless introducing tradability creates a significant convenience yield, platforms can potentially earn higher revenues by making tokens non-tradable. The analysis suggests that if platforms have any comparative advantage in issuing tradable tokens, it comes from other factors.
(拙訳)
アマゾンやアリババのような大手オンライン小売業者が、銀行の引き落とし口座と競合する可能性のあるデジタルトークンを発行できるだろうか? 我々は、プラットフォーム内の購入用にプロトタイプのデジタルトークンを発行することを通じて価値と流動性を保証できる、という大手プラットフォームの能力が、より汎用的な利用に転じることを可能ならしめる顕著な優位性となるかどうかを研究した。我々の主要な発見は、取引を可能にすることで顕著なコンビニエンスイールドがもたらされない限り、プラットフォームはトークンを取引できないようにすることの方が収入が高くなる可能性がある、というものである。この分析結果は、プラットフォームが取引可能なトークンを発行することに何らかの比較優位を持つとすれば、それは別の要因による、ということを示している。