米国のソフトパワーは貿易戦争の犠牲となったのか?

というNBER論文が上がっている。原題は「Is the American Soft Power a Casualty of the Trade War?」で、著者はHaichao Fan(上海財経大学)、Yichuan Hu(同済大学)、Lixin Tang(曁南大学)、Shang-Jin Wei(コロンビア大学)。
以下はその要旨。

The US trade war against China in 2018–2019 can either enhance or diminish the US soft power in China, depending on whether it is recognized as legitimate by Chinese citizens. We study how the viewership of US movies—an important element of the US soft power—is affected by the trade war, utilizing variations across Chinese cities in the exposure to the Trump tariffs. We find a significant reduction in US movie revenue in regions more exposed to the Trump tariffs, but no corresponding reduction in the consumption of non-US movies. This is corroborated by a decline in online search for US movies, US tourist destinations, and US branded sports shoes. The aversion to US movies appears to persist at least to 2021. The effect is somewhat milder for more affluent people.
(拙訳)
2018-2019年の米国の対中貿易戦争は、中国国民がそれを正当と見做すか否か次第で、中国における米国のソフトパワーを強化もしくは減衰させ得る。我々は、トランプ関税が中国の各都市に与えた影響のばらつきを利用して、米国のソフトパワーの重要な要素である米映画の視聴がどのように貿易戦争の影響を受けたかを調べた。トランプ関税の影響が大きかった地域では米映画の興行収入が有意に減少した半面、米国以外の映画ではそのような減収が無かったことを我々は見い出した。このことは、米映画、米国の旅行先、米国ブランドの運動靴のオンライン検索が減少したことでも確認できる。米映画への忌避は少なくとも2021年まで継続したとみられる。その効果は、裕福な人々では幾分小さかった。