金融危機における流動性の実体経済への影響:自動車販売からの実証的結果

というNBER論文が上がっているungated版)。原題は「The Real Effects of Liquidity During the Financial Crisis: Evidence from Automobiles」で、著者はEfraim Benmelech(ノースウエスタン大)、Ralf R. Meisenzahl(FRB)、Rodney Ramcharan(南カリフォルニア大)。
以下はその要旨。

Illiquidity in short-term credit markets during the financial crisis might have severely curtailed the supply of non-bank consumer credit. Using a new data set linking every car sold in the United States to the credit supplier involved in each transaction, we find that the collapse of the asset-backed commercial paper market reduced the financing capacity of such non-bank lenders as captive leasing companies in the automobile industry. As a result, car sales in counties that traditionally depended on non-bank lenders declined sharply. Although other lenders increased their supply of credit, the net aggregate effect of illiquidity on car sales is large and negative. We conclude that the decline in auto sales during the financial crisis was caused in part by a credit supply shock driven by the illiquidity of the most important providers of consumer finance in the auto loan market. These results also imply that interventions aimed at arresting illiquidity in short-term credit markets might have helped to contain the real effects of the crisis.
(拙訳)
金融危機時の短期信用市場における非流動性は、非銀行の消費者信用を大いに縮小させた可能性がある。我々は、米国で販売されたすべての自動車と各取引における信用供給者とを結び付けた新たなデータを用い、資産担保コマーシャルペーパー市場の崩壊が、そうした非銀行の貸し手である自動車業界の系列融資会社の融資能力を減少させたことを見い出した。その結果、これまで非銀行の貸し手に頼ってきた郡の自動車販売は、急速に低下した。他の融資者は信用供給を増やしたものの、非流動性がもたらした純ベースの全体的な影響は、大きなマイナスであった。金融危機時の自動車販売の低下は、自動車ローン市場において最も重要な消費者金融の担い手の非流動性がもたらした信用供給ショックが一因となった、と我々は結論する。この結果は、短期信用市場における非流動性を抑え込むような介入が、危機の実体経済への影響を封じ込めるのに役立ったであろうことを意味している。