FRBのエスケープ・フロム・ニューヨーク

というProject Syndicateコラムをサイモン・ジョンソンが書いている(H/T Mostly Economics)。原題は「The Federal Reserve’s Escape from New York」で、このタイトルはもちろんジョン・カーペンターの有名SF映画「Escape from New York」(邦題は「ニューヨーク1997」)をもじっているわけだが、囚人ならぬ規制の虜となったNY連銀の特権的地位を剥奪すべし、という主旨になっている。

In reality, the New York Fed has always had disproportionate sway; not all regional Fed presidents are created equal. The president of the New York Fed is a permanent voting member and vice chairman of the Federal Open Market Committee, which sets interest rates, whereas other regional Fed presidents are voting members only on a rotating basis.
The New York Fed also has a particularly important role in bank supervision – most of America’s “too big to fail” banks are located in its jurisdiction (and most global banks have a presence there). And the New York Fed has long been the Fed System’s eyes and ears on Wall Street.
Or perhaps it has become the other way around. At least over the past decade, senior New York Fed officials have consistently sided with the interests of very large banks. (To be clear, I also know many Fed officials who are outstanding public servants). Though Wall Street interests have long been well represented on the board of the New York Fed, under Timothy Geithner, its president from 2003 to 2009, the big players became even more powerful – with some rather unfortunate consequences for the rest of us.
(拙訳)
実際のところ、NY連銀は常に過大な影響力を保持していた。すべての地区連銀総裁が平等に創られたわけではない。NY連銀総裁は金利を決定する連邦公開市場委員会の常任の投票権を持つ委員であり、かつ副委員長である。他の地区連銀総裁はローテーションで投票権を持つ委員になるに過ぎない。
NY連銀は銀行監督においても特別に重要な役割を担っている。米国の「潰すには大き過ぎる」銀行の大半は、その管轄地域にある(また世界的な銀行の大半もそこに位置している)。NY連銀は長い間、FRB組織のウォール街に対する目であり耳であった。
あるいは、その逆になっていたのかもしれない。少なくとも過去10年間、NY連銀の高官は常に超巨大銀行の利益に沿う立場を取ってきた(ただし素晴らしい公僕であるFRB職員も個人的に数多く知っていることははっきりさせておく)。ウォール街の利益はNY連銀の理事会において長い間うまく代表されてきたが、2003年から2009年に掛けての総裁であったティモシー・ガイトナーの下で、大手のプレイヤーはさらに力を増した。そのことは、銀行以外の我々にとってかなり不幸な結果を招いた。


その状況を変えるために政治家も遂に動き出したという。

Now, finally, US politicians on both the left and the right are focusing their attention on a long-overdue reform of the Fed’s governance. One important proposal comes from Senator Jack Reed, a Democrat from Rhode Island, who proposes, quite reasonably, that the president of the New York Fed should be nominated by the president and confirmed by the Senate, just like members of the Board of Governors – or any other important economic policymaker. The president of the New York Fed would also be required to testify before Congress on a regular basis.
The Fed’s defenders will respond that it would be dangerous to alter the status quo. But it is the Fed’s current governance that has become dangerous. Senators Elizabeth Warren of Massachusetts and Joe Manchin of West Virginia argue, entirely convincingly, that the composition of the Fed’s Board of Governors should be tilted away from people who are connected with big Wall Street firms.
(拙訳)
今、漸く、米国の左右両派の政治家は、長らく怠ってきたFRBのガバナンス改革に目を向け始めた。一つの重要な提案が、ロードアイランド選出の民主党上院議員ジャック・リードから出されている。彼は、他の理事会メンバーないしすべての重要な経済政策担当者と同様に、NY連銀総裁は大統領によって任命され上院によって承認されるべき、というまったくもって合理的な提案をしている。同提案では、NY連銀総裁は定期的に議会で証言することも求められる。
FRBの擁護者は、現状を変えるのは危険、と言うだろう。しかしFRBの現在のガバナンスこそが危険になったのである。マサチューセッツエリザベス・ウォーレンウェストバージニアのジョー・マンチンは、FRB理事会の構成は、ウォール街の大手企業とつながっている人々と距離を置くようにすべき、という大いに説得力のある議論を展開している。