企業と顧客との関係と景気循環

について分析したNBER論文ungated版)NEP-DGEブログで紹介されている*1。論文のタイトルは「Can Intangible Capital Explain Cyclical Movements in the Labor Wedge?」で、著者はシカゴ連銀のFrancois Gourioとボストン大のLeena Rudanko。
以下はその要旨。

Intangible capital is an important factor of production in modern economies that is generally neglected in business cycle analyses. We demonstrate that intangible capital can have a substantial impact on business cycle dynamics, especially if the intangible is complementary with production capacity. We focus on customer capital: the capital embodied in the relationships a firm has with its customers. Introducing customer capital into a standard real business cycle model generates a volatile and countercyclical labor wedge, due to a mismeasured marginal product of labor. We also provide new evidence on cyclical variation in selling effort to discipline the exercise.
(拙訳)
無形資本は現代経済において重要な生産要素であるが、景気循環分析において大抵無視されている。我々は、無形資本が景気循環の動向に顕著な影響を及ぼし得ること、特に無形資産が生産能力に対し補完的である場合にそうであること、を示す。我々は顧客資本、即ち企業と顧客との関係において具現化されている資本に焦点を当てる。顧客資本を標準的なリアルビジネスサイクルモデルに導入すると、変動的で反循環的な労働ウェッジ*2を生み出す。これは、労働の限界生産力の測定を誤ることによる。我々はまた、分析を実地に照らし合わせるため、販売努力の循環的変動に関する新たな実証結果を提示する。

*1:unrepresentative agentさんも少し前にその概要を紹介している

*2:cf. ここ