天気の悪い日は仕事が捗る

という研究結果を日本の某銀行の住宅ローン申請処理の進捗具合のデータ分析から得たハーバード大などの学者の論文が、The Journal of applied psychologyで電子出版されているWP)(H/T UDADISI)。論文のタイトルは「Rainmakers: Why Bad Weather Means Good Productivity」で、著者はJooa Julia Lee(ハーバード・ケネディ・スクール)、Francesca Gino(ハーバード・ビジネス・スクール)、Bradley R. Staats(ノースカロライナ大チャペルヒル校)。
以下はその要旨。

People believe that weather conditions influence their everyday work life, but to date, little is known about how weather affects individual productivity. Most people believe that bad weather conditions reduce productivity. In this research, we predict and find just the opposite. Drawing on cognitive psychology research, we propose that bad weather increases individual productivity by eliminating potential cognitive distractions resulting from good weather. When the weather is bad, individuals may focus more on their work rather than thinking about activities they could engage in outside of work. We tested our hypotheses using both field and lab data. First, we use field data on employees’ productivity from a mid-size bank in Japan, which we then match with daily weather data to investigate the effect of bad weather conditions (in terms of precipitation, visibility, and temperature) on productivity. Second, we use a laboratory experiment to examine the psychological mechanism explaining the relationship between bad weather and increased productivity. Our findings support our proposed model and suggest that worker productivity is higher on bad rather than good weather days. We discuss the implications of our findings for workers and managers.
(拙訳)
気象条件は日々の仕事生活に影響すると考えられているが、どのように天気が個人の生産性に影響するかはこれまであまり知られていなかった。ほとんどの人は、悪天候は生産性を下げると考えている。本研究では、我々は正反対の結果を予測し、かつ、それを見出した。我々は、認知心理学の研究に基づき、悪天候の時には、好天時に生じる気を散らすものが無くなることにより、個人の生産性が上昇する、という考えを提唱する。天気が悪い時には、仕事以外にできるであろう活動のことを考えず、仕事により集中するようになる。我々はこの仮説を、フィールドデータと実験データの両方を用いて検証した。まず、日本の中規模の銀行の従業員の生産性のフィールドデータを日々の天候のデータと照らし合わせ、(降雨、視界、気温という点での)気象条件の悪さが生産性に与える影響を調べた。次に、悪天候と生産性上昇の関係を説明する心理メカニズムを調べるため、研究室での実験を実施した。我々の発見は、我々の提唱したモデルを支持し、労働者の生産性は天気が良い日よりも悪い日の方が高いことを示している。我々は、この発見が労働者や経営者にとって持つ意味を論じる。

一昨年にはこの研究の解説記事がWorking Knowledgeに掲載され、昨年初めにForbesに転載されている