というNBER論文が上がっている(ungated版)。原題は「Hotelling Meets Keynes: Aggregate Adjustment with Spatial Competition and Nominal Rigidity」で、著者はStephanie Schmitt-Grohé、Martín Uribe(いずれもコロンビア大)。
以下はその要旨。
This paper embeds a circular Hotelling model of spatial competition into a new-Keynesian model with staggered price setting. The resulting framework provides microfoundations for a cost-push shock, taking the form of random variations in transportation costs. An increase in transportation costs raises price markups and is contractionary and inflationary. Spatial frictions also have consequences for the propagation of aggregate demand disturbances (including monetary shocks), as they dampen their output effects and amplify their inflationary effects. Empirically, the paper shows that the cost of time spent shopping represents a significant fraction of consumption expenditure, suggesting that spatial frictions broadly defined are a nonnegligible feature of aggregate demand.
(拙訳)
本稿は、空間的な競争の円環ホテリングモデルを、時差のある価格設定を備えたニューケインジアンモデルに織り込む。その枠組みは、輸送費用のランダムなばらつきという形を取るコストプッシュショックのミクロ的基礎付けを提供する。輸送費用の増加は価格のマークアップを引き上げ、収縮的かつインフレ的である。空間的な摩擦も、(金融ショックを含む)マクロの需要の擾乱の生産への影響を和らげ、インフレ効果を増幅することにより、その伝播に影響する。実証面で本稿は、買い物に費やされる時間が消費支出の相当な割合を占めることを示し、幅広く定義された空間的な摩擦が総需要の無視できない特性であることを示唆する。