対面授業と若者の自殺:授業スケジュールとコロナ禍による学校閉鎖の実証結果

というNBER論文が上がっている(H/T タイラー・コーエン)。原題は「In-Person Schooling and Youth Suicide: Evidence from School Calendars and Pandemic School Closures」で、著者はBenjamin Hansen(オレゴン大)、Joseph J. Sabia(サンディエゴ州立大)、Jessamyn Schaller(クレアモント・マッケナ大)。
以下はその要旨。

This study explores the effect of in-person schooling on youth suicide. We document three key findings. First, using data from the National Vital Statistics System from 1990-2019, we document the historical association between teen suicides and the school calendar. We show that suicides among 12-to-18-year-olds are highest during months of the school year and lowest during summer months (June through August) and also establish that areas with schools starting in early August experience increases in teen suicides in August, while areas with schools starting in September don’t see youth suicides rise until September. Second, we show that this seasonal pattern dramatically changed in 2020. Teen suicides plummeted in March 2020, when the COVID-19 pandemic began in the U.S. and remained low throughout the summer before rising in Fall 2020 when many K-12 schools returned to in-person instruction. Third, using county-level variation in school reopenings in Fall 2020 and Spring 2021—proxied by anonymized SafeGraph smartphone data on elementary and secondary school foot traffic—we find that returning from online to in-person schooling was associated with a 12-to-18 percent increase teen suicides. This result is robust to controls for seasonal effects and general lockdown effects (proxied by restaurant and bar foot traffic), and survives falsification tests using suicides among young adults ages 19-to-25. Auxiliary analyses using Google Trends queries and the Youth Risk Behavior Survey suggests that bullying victimization may be an important mechanism.

以下は上記の要旨の箇条書きでのまとめ。

  • 対面授業が若者の自殺に及ぼす影響について研究した結果、3つの主要な発見があった。
    1. 米国人口動態統計システム*1の1990-2019年のデータを用いて、10代の自殺と授業スケジュールの過去の関連を立証した。
      • 12-18歳の自殺は学校のある月は多く、夏季(6-8月)は少ない
      • 8月初めに学校が始まる地域では10代の自殺が8月に増加するが、9月始まりの地域では9月まで増加が見られない
    2. 上記の季節パターンは2020年に劇的に変化した。
      • 米国でコロナ禍が始まった2020年3月に10代の自殺は急減し、多くのK-12*2学校が対面授業を再開した2020年秋期に再び増加するまで少ないままだった
    3. 2020年秋期と2021年春期の学校再開が郡によって違っていたことを利用し、その違いを小中学校への登校についてのセーフグラフの匿名化されたスマートフォンデータを代理変数として計測したところ、オンライン授業から対面授業に戻ったことが10代の自殺の12-18%の増加につながったことを見い出した。
      • この結果は季節効果および全般的なロックダウンの影響(レストランとバーの来店者数を代理変数として測定)について頑健であった
      • 19-25歳の若者の自殺を用いた反証テストにも耐えた
      • グーグルトレンドにおける検索ならびに「若者のリスク行動調査*3」を用いた補助的な分析は、いじめの対象となることが重要な要因であることを示した