離陸準備完了:インフラ民営化の効果についての空港での実証結果

というNBER論文が上がっている(H/T アレックス・タバロックMostly Economicsungated(SSRN)版NBER紹介記事NYU紹介記事)。原題は「All Clear for Takeoff: Evidence from Airports on the Effects of Infrastructure Privatization」で、著者はSabrina T Howell(NYU)、Yeejin Jang(ニューサウスウェールズ大)、Hyeik Kim(アルバータ大)、Michael S. Weisbach(オハイオ州立大)。
以下はその要旨。

Infrastructure assets have undergone substantial privatization in recent decades. How do different types of owners target and manage these assets? And does the contract form—control rights (concession) vs. outright ownership (sale)—matter? We explore these questions in the context of global airports, which like other infrastructure assets have been privatized by private firms and private equity (PE) funds. Our central finding is that PE acquisitions bring marked improvements in airport performance along a rich array of dimensions such as passengers per flight, total passengers, number of routes, number of airlines, cancellations, and awards. Net income increases after PE acquisitions, which does not reflect lower costs or layoffs. In contrast, in the few cases where non-PE acquisitions bring some improvement, it appears to reflect targeting rather than operational changes. Overall, we find little evidence that privatization alone increases airport performance; instead, infrastructure funds improve performance both in privatization and subsequent acquisitions from non-PE private firms. These effects are largest when there is a competing airport nearby. Finally, we show that outright ownership rather than control rights alone is associated with the most improvement after privatization.
(拙訳)
インフラ資産はここ数十年で顕著に民営化が進んだ。異なるタイプの所有者はどのようにこれらの資産を目標に定め、管理しただろうか? そして契約形態――支配権(営業権)か完全な所有権(売却)か――は問題になるのだろうか? 我々は、世界の空港についてこれらの問題を追究した。それらの空港は、他のインフラ資産と同様に、民間企業ならびにプライベートエクイティ(PE)ファンドによって民営化された。我々の主な発見は、PEによる買収によって空港の業績が著しく改善したほか、飛行当たりの乗客者数、総乗客数、路線数、航空会社数、欠航、表彰といった多様な側面においても改善が見られた。PE買収後に純益は増加したが、それはコスト低下やレイオフを反映したものではなかった。一方、非PEの買収で幾分かの改善が見られた少数のケースでは、運営の変化よりも目標選定が反映されているように見受けられた*1。全体的に、民営化だけが空港の業績を改善したという証拠はあまり見られなかった。むしろインフラファンドは、民営化の場合と、民営化後に非PE民間企業から買収した場合の両方において業績を改善した。こうした効果は競合する空港が近くにある場合に最も大きくなった。また我々は、支配権だけでなく完全な所有権を持つことが民営化後の最大の改善につながったことを示す。

*1:ungated版の本文では「Figure A.2 for non-PE private acquisitions shows strong pre-trends, indicating that non-PE private firms seem to select airports already on track to adding more routes, and suggesting that any positive coefficients should not be interpreted as causal effects.」と記述されている。