電気料金と電気自動車の導入

というNBER論文が上がっている。原題は「Energy Prices and Electric Vehicle Adoption」で、著者はJames B. Bushnell(UCデービス)、Erich Muehlegger(同)、David S. Rapson(同)。
以下はその要旨。

This paper presents evidence that gasoline prices have a larger effect on demand for electric vehicles (EVs) than electricity prices in California. We match a spatially-disaggregated panel dataset of monthly EV registration records to detailed records of gasoline and electricity prices in California from 2014-2017, and use these to estimate the effect of energy prices on EV demand. Two distinct empirical approaches (panel fixed-effects and a utility-border discontinuity) yield remarkably similar results: a given change in gasoline prices has roughly four to six times the effect on EV demand as a similar percentage change in electricity prices. We explore the implications for optimal EV subsidies, which promote externality reduction benefits and correct for consumer misoptimization stemming from the undervaluation of future electricity costs.
(拙訳)
本稿は、カリフォルニアにおける電気自動車(EV)の需要には電気料金よりもガソリン価格が大きな影響を与える、という実証結果を提示する。我々は、2014-2017年のカリフォルニアについて、月次のEV登録記録の空間的に集約されていないパネルデータを、ガソリンと電気の価格の詳細な記録と組み合わせ、それを用いてEV需要へのエネルギー価格の影響を推計した。2つの別個の実証手法(パネル固定効果と電気の境界の不連続性)により、非常に似通った結果がもたらされた。ガソリン価格の所与の変化は、電気料金の同様のパーセント変化のおよそ4から6倍の影響をEV需要にもたらす。我々は、最適なEV補助金にとってこれが意味することを追究した。そうした補助金は、外部性を減らす便益を促進し、将来の電気費用の過小評価から生じる消費者の誤った最適化を是正する。