というNBER論文(原題は「Culture, Institutions and Social Equilibria: A Framework」)をアセモグル=ロビンソンが上げている(ungated版)。以下はその要旨。
This paper proposes a new framework for studying the interplay between culture and institutions. We follow the recent sociology literature and interpret culture as a “repertoire", which allows rich cultural responses to changes in the environment and shifts in political power. Specifically, we start with a culture set, which consists of attributes and the feasible connections between them. Combinations of attributes produce cultural configurations, which provide meaning, interpretation and justification for individual and group actions. Cultural figurations also legitimize and support different institutional arrangements. Culture matters as it shapes the set of feasible cultural figurations and via this channel institutions. Yet, changes in politics and institutions can cause a rewiring of existing attributes, generating very different cultural configurations. Cultural persistence may result from the dynamics of political and economic factors - rather than being a consequence of an unchanging culture. We distinguish cultures by how fluid they are - whereby more fluid cultures allow a richer set of cultural configurations. Fluidity in turn depends on how specific (vs. abstract) and entangled (vs. free-standing) attributes in a culture set are. We illustrate these ideas using examples from African, England, China, the Islamic world, the Indian caste system and the Crow. In all cases, our interpretation highlights that culture becomes more of a constraint when it is less fluid (more hardwired), for example because its attributes are more specific or entangled. We also emphasize that less fluid cultures are not necessarily "bad cultures", and may create a range of benefits, though they may reduce the responsiveness of culture to changing circumstances. In many instances, including in the African, Chinese and English cases, we show that there is a lot of fluidity and very different, almost diametrically-opposed, cultural configurations are feasible, often compete with each other for acceptance and can gain the upper hand depending on political factors.
(拙訳)
本稿は文化と制度の相互作用を研究するための新たな枠組みを提示する。我々は、最近の社会学研究の文脈に従って、文化を「レパートリー」と解釈するが、それによって文化が環境の変化や政治権力の移行に対して様々に反応することが可能になる。まず我々は、ある文化の集合を出発点とする。その集合は、属性ならびに属性間の実現可能な結合から成り立つ。属性の組み合わせによって文化の設定が生じ、それが、個人ならびに集団の行動を意味付け、解釈し、正当化する。文化の設定はまた、様々な制度的な仕組みを正当化し、支持する。文化は、実現可能な文化の設定の集合を形成するとともに、それを通じて制度を形成することから、重要である。その一方で、政治や制度の変化によって既存の属性間の結合が変わり、全く異なる文化の設定が生じることもある。文化の継続は、文化の不変性のためではなく、政治的経済的要因の推移の帰結として生じている可能性がある。我々は文化をその流動性によって分類する。より流動的な文化では、より多様な文化の設定が可能になる。流動性は、文化の集合において属性がどの程度具体的(もしくは抽象的)か、および、どの程度他と絡み合っている(もしくは自立している)か、に左右される。我々は以上の概念を、アフリカ、英国、中国、イスラム世界、インドのカースト制、クロウ族からの例を用いて説明する。すべての事例で、例えば属性がより具体的もしくは他と絡み合っているために文化の流動性が低い(変化しにくい)ほど、文化は制約となることが我々の解釈では強調される。我々はまた、流動性が低い文化は必ずしも「悪い文化」ではなく、様々な恩恵を生み出す可能性があることを強調する。ただしそうした恩恵は変化する環境への文化の反応性を弱める可能性がある。アフリカ、中国、英国などの多くの事例において我々は、流動性が大きいことで、ほぼ対極に位置するほど大きく異なる文化の設定が可能となり、それらがしばしば受容を求めてお互いに競合し、政治的要因次第で優勢となり得ることを示す。