教育とイノベーション:文化大革命の長い影

というNBER論文が上がっているSSRN版、著者によるダートマス大サイトの解説記事)。原題は「Education and Innovation: The Long Shadow of the Cultural Revolution」で、著者はZhangkai Huang(清華大)、Gordon M. Phillips(ダートマス大)、Jialun Yang(清華大)、Yi Zhang(ノッティンガム大)。
以下はその要旨。

The Cultural Revolution deprived Chinese students of the opportunity to receive higher education for 10 years when colleges and universities were closed from 1966-1976. We examine the human capital cost of this loss of education on subsequent innovation by firms, and ask if it impacted firms more than 30 years later. We examine the innovation of firms with CEOs who turned 18 during the Cultural Revolution, which sharply reduced their chances of attending college. Using multiple approaches to control for selection and endogeneity, including an instrument based on whether the CEO turned 18 during the Cultural Revolution and a regression discontinuity approach, we show that Chinese firms led by CEOs without a college degree spend less on R&D, generate fewer patents, and receive fewer citations to these patents.
(拙訳)
文化大革命で1966-1976年に単科大学や大学が閉鎖された時、中国の学生は10年間、高等教育を受ける機会を奪われた。我々は、この教育の損失が後に企業によるイノベーションにもたらした人的資本コストを調査し、30年以上経った後も企業がその影響を受けたかどうかを調べた。我々は、文化大革命期に18歳になったCEOの企業のイノベーションを調査した。そうしたCEOは大学に行く機会がかなり失われていた。CEOが文化大革命期に18歳になったかどうかについての操作変数法や、不連続回帰手法など、選択問題と内生性をコントロールする複数の手法を用いた結果、大学の学位を持たないCEOが率いる中国企業は、研究開発費が少なく、特許数も少なく、特許の引用回数も少ないことが示された。