「AI-tocracy」というNBER論文が上がっている(H/T Mostly Economics、ungated版)。著者はMartin Beraja(MIT)、Andrew Kao(ハーバード大)、David Y. Yang(同)、Noam Yuchtman(LSE)。以下はその要旨。
Can frontier innovation be sustained under autocracy? We argue that innovation and autocracy can be mutually reinforcing when: (i) the new technology bolsters the autocrat’s power; and (ii) the autocrat’s demand for the technology stimulates further innovation in applications beyond those benefiting it directly. We test for such a mutually reinforcing relationship in the context of facial recognition AI in China. To do so, we gather comprehensive data on AI firms and government procurement contracts, as well as on social unrest across China during the last decade. We first show that autocrats benefit from AI: local unrest leads to greater government procurement of facial recognition AI, and increased AI procurement suppresses subsequent unrest. We then show that AI innovation benefits from autocrats’ suppression of unrest: the contracted AI firms innovate more both for the government and commercial markets. Taken together, these results suggest the possibility of sustained AI innovation under the Chinese regime: AI innovation entrenches the regime, and the regime’s investment in AI for political control stimulates further frontier innovation.
(拙訳)
最先端の技術革新は専制体制の下でも持続可能だろうか? 我々は、(i) 新技術が専制君主の権力を支え、(ii)専制君主の技術への需要が、専制君主が直接恩恵を受ける分野以外での応用におけるさらなる技術革新を刺激する場合、技術革新と専制体制がお互いを補強し得る、と論じる。我々は中国の顔認識AIについてそうした相互補強的な関係を検証した。そのために我々は、過去10年のAI企業と政府の調達契約、ならびに中国における社会不安の包括的なデータを収集した。我々はまず、専制君主がAIの恩恵を受けることを示す。地方の社会不安は政府による顔認識AIの調達を増やし、AIの調達が増えるとその後の社会不安が抑圧されるのである。それから我々は、AIの技術革新が、専制君主による社会不安の抑圧から恩恵を受けることを示す。契約したAI企業は、政府と商業市場の双方において技術革新を活発化させる。以上の結果を考え合わせると、中国の体制下でAIの技術革新が持続する可能性が示される。AIの技術革新は体制を強化し、政治的管理のために体制がAIに投資すると最先端の技術革新がさらに刺激される。