アセモグル=ロビンソンの「直線史観」と文化

昨日までの一連のエントリで紹介したサックス記事で槍玉に挙がったAJR論文について、文化の重要性という面から論じたNBER論文が、UDADISIの2012年経済学論文ランキングの第7位として取り上げられていた(著者はハーバードのNathan Nunnで、論文のタイトルは「Culture and the historical process」)。


以下はその要旨。

This article discusses the importance of accounting for cultural values and beliefs when studying the process of historical economic development. A notion of culture as heuristics or rules-of-thumb that aid in decision making is described. Because cultural traits evolve based upon relative fitness, historical shocks can have persistent impacts if they alter the costs and benefits of different traits. A number of empirical studies confirm that culture is an important mechanism that helps explain why historical shocks can have persistent impacts; these are reviewed here. As an example, I discuss the colonial origins hypothesis (Acemoglu, Johnson and Robinson, 2001), and show that our understanding of the transplantation of European legal and political institutions during the colonial period remains incomplete unless the values and beliefs brought by European settlers are taken into account. It is these cultural beliefs that formed the foundation of the initial institutions that in turn were key for long-term economic development.
(拙訳)
本稿では、過去の経済発展の過程を研究する際に文化的な価値観や信念を考慮することの重要性を論じる。ここでは、意思決定の役に立つ経験則としての文化という概念を提示する。文化的特性は相対的な適応度に基づいて発達するので、歴史上の衝撃は、相異なる特性の費用と便益を変えることによって、恒久的な影響を及ぼすことがある。数多くの実証研究において、文化は、歴史上の衝撃が恒久的な影響を及ぼすことがあることを説明する上で役に立つ重要なメカニズムであることが確認されている。ここではそれらの研究を概観する。一例として、植民地起源仮説(アセモグル=ジョンソン=ロビンソン、2001)を取り上げ、植民地時代の欧州の法律および政治制度の移植に関する我々の理解は、欧州の入植者が持ち込んだ価値観や信念を考慮しない限り不完全なものに留まる、ということを示す。そうした文化的思考体系が初期の制度の礎を形作り、それが今度は長期的な経済発展の鍵となったのである。


ちなみにUDADISIは今年3/11にこの論文を紹介したほか、翌月の4/13にはこの論文を取り上げたMostly Economicsエントリリンクしている(そのMostly Economicsエントリは該当論文のungatedバージョンにリンクしている)。