宗教と民主化

昨日に続き、UDADISIブログ経由の宗教ネタの論文を紹介する。
以下はスウェーデンはゴッテンブルグ大学政治学The Quality of Government InstituteのBo RothsteinとRasmus BromsのJournal of Institutional Economics掲載論文「Governing religion: the long-term effects of sacred financing」の要旨。

The absence of democracy in the Arab–Muslim world is a ‘striking anomaly’ for democratization scholars. This cannot be seen as caused by religion as such, as there are now several democratic Muslim-majority states. Popular explanations such as values, culture, economic development, natural resources, or colonial legacy have been refuted. Based on Ostrom's approach regarding local groups’ ability to establish institutions for ‘governing the commons’, we present a novel explanation for this puzzle, based on historical variations in institutions for financing religion. In Northwestern Europe, religion and secular services managed by local religious institutions have been financed ‘from below’, creating local systems for semi-democratic representation, transparency, and accountability. In the Arab–Muslim region, religion and local secular services have been financed ‘from above’, by private foundations lacking systems for representation and accountability. It is thus not religion, but how religion has been financed, that explains lacking successful democratization in the Arab–Muslim world.
(拙訳)
アラブ=イスラム世界における民主主義の欠如は、民主化を研究する学者にとって「驚くべき特異現象」である。イスラム教徒が多数派を占める民主国が既に何カ国か存在することから、この現象は宗教そのものが原因とは考えられない。価値観、文化、経済発展、天然資源、植民地の後遺症、といった一般的な説明も論破されている。地域集団が「共有資源を管理する」制度を確立する能力に関するオストロムの分析手法を適用し、宗教の資金調達に携わる団体の歴史的な変遷を基に、我々はこの謎に対する新たな説明を提示する。北欧や西欧では、地方の宗教団体が取り仕切る宗教的および世俗的なサービスのための資金は「下から」調達されてきた。そのため、擬似民主主義的な代表制、透明性、説明責任を有する地域の体系が形造られた。アラブ=イスラム地域では、宗教的および地域の世俗的なサービスのための資金は「上から」調達されてきており、資金源である民間の財団は代表制や説明責任の体系を欠いていた。従って、宗教ではなく、宗教がどのように資金を賄ってきたかが、アラブ=イスラム地域で民主化が成功しない理由を説明しているのである。