共産主義の遺産から黒歴史へ:ルーマニアの場合

という論文(原題は「From a Communist Heritage to an Unwanted Past: The Case of Romania」)をMostly Economicsが紹介している。著者はRicardo ParraとJorge Ferraz(いずれもEstoril Higher Institute for Tourism and Hotel Studies)。以下はその要旨。

Communist ideologies and political regimes have had their specific models of tourism. These models reflect on the way former communist countries view tourism today. Despite the long communist period, Romania refuses to accept Communism as an integral part of its historical culture and society, being perceived as a dark period of its history.
Several campaigns which were broadcasted as a way to show the cultural and natural beauty of the country, promote rural tourism and the ancient Romanian History, eluding themes and subjects related with that recent past. Even though there has been a growing touristic interest in Romania’s communist heritage, the country’s strategies express the difficulty in accepting Communism as part of the Romanian cultural identity and history.
Thus, what communication strategies does Romania use to promote its culture, in order to avoid its communist heritage? What are the reasons behind the country’s vehement silence about its past? This article aims to discuss how and why the country and its population promote specific tourist products as a way to avoid their communist legacy.
(拙訳)
共産主義イデオロギーと政治体制は独自のツーリズムのモデルを持っていた。それらのモデルは、旧共産主義国が今日のツーリズムをどのように見ているか、に投影されている。共産主義時代が長かったにもかかわらず、ルーマニアは、文化と社会の歴史の欠かせない一部として共産主義を受け入れることを拒否している。それは歴史の暗黒時代として捉えられている。
自国の文化と自然の美しさを示すために放送された幾つかのキャンペーンでは、地方観光と古代ローマ時代の歴史を宣伝しており、直近の過去に関係するテーマや話題は避けている。ルーマニア共産主義の遺産への観光の関心が高まっているにもかかわらず、国家戦略においてはルーマニアの文化的アイデンティティと歴史の一部として共産主義を受け入れることに難色を示している。
共産主義の遺産を回避するためにルーマニアは、文化の宣伝においてどのようなコミュニケーション戦略を取っているのだろうか? 過去について国が頑なに沈黙を守っている背後にはどのような理由があるのだろうか? 本稿は、共産主義の遺産を避けるためにこの国とその人々が独自の観光スポットを宣伝している方法と理由を論じる。