発展途上国の非公式な財政システム

財政関係のNBER論文をもう一丁。前回エントリで紹介したNBER論文では最近の先進国の財政政策とインフレの関係を扱ったのに対し、表題のNBER論文(原題は「Informal Fiscal Systems in Developing Countries」)では発展途上国の財政の現場の実態を炙り出している。著者はShan Aman-Rana(バージニア大)、Clement Minaudier(ロンドン大学シティ校 )、Sandip Sukhtankar(バージニア大)。
以下はその要旨。

Governments in developing countries have low fiscal capacity yet face pressures to provide public goods and services, leading them to rely on various unusual fiscal arrangements. We document one such - hitherto unexplored - arrangement: informal fiscal systems that rely on local bureaucrats to fund the delivery of public goods and services. Using survey data and government accounts from Pakistan, we show that public officials are expected to cover funding gaps in public services and they do so, at least partially, through extracted bribes. We propose a model of bureaucratic agency to explore when governments benefit from sustaining such systems and investigate welfare implications. Informal fiscal systems are more likely to arise when monitoring corruption is difficult relative to monitoring the provision of public services, and politically-important groups of citizens do not bear the full cost of corruption. The existence of such systems can distort the effective incidence of the tax burden, reduce the incentives of government to fight corruption, and legitimize bribe-taking.
(拙訳)
発展途上国の政府は財政能力が低いが、公共財・サービスを提供するという圧力に直面しており、様々な変則的な財政手段に依存することになる。我々は、これまで追究されて来なかったそうした手段の一つを明らかにする。公共財・サービスの提供資金を賄うのに地方官僚に依存するという非公式の財政システムである。パキスタンサーベイデータと政府会計を用いて我々は、公務員は公的サービスの資金調達の穴を埋めることを期待されており、彼らは、少なくとも部分的に、徴収した賄賂によってそれを実行することを示す。そうしたシステムを維持することで政府が利益を得る場合に官僚機構がそれを追求するモデルを我々は提示し、厚生上の意味合いを調べる。非公式の財政システムは、公的サービスの供給を監視するよりも汚職を監視することの方が難しく、かつ、汚職の完全なコストを政治的に重要な市民グループが負担しない場合に発生しやすい。そうしたシステムが存在すると税負担の効果的な割り当てが歪み、政府が汚職と戦うインセンティブが低下し、賄賂の受領を正当化してしまう。