危険な哲学者・再訪

5年近く前に本ブログでピーター・シンガーを取り上げた1999年のニューヨーカー記事を紹介したことがあったが、同誌の別の記者(Daniel A. Gross)がシンガーにインタビューし、最後に当時の記事の取り上げ方について訊いている(H/T タイラー・コーエン)。

In 1999, when you were profiled in The New Yorker, your mother was living with dementia, and you talked to Michael Specter about the money you were spending on her care. And the story suggested that there might be some disconnect between your philosophical convictions and the decisions you had to make in your own life. Is that a fair way of describing what was going on at the time?

You know, I’ve often said that I don’t consider that I’m doing everything that I should do. I don’t fully live up to the really high standard that you can see in “Famine, Affluence, and Morality,” where I suggest that the only real stopping place is when, if you gave any more, you’d be harming yourself as much as you’d be benefiting the person. That’s an incredibly demanding line, and I’ve never claimed to live up to it. I spend money on myself and my family. The money that my sister and I spent on my mother, and keeping her comfortable, at that level—there could have been better things you could have done with that. But, as I say, that’s true of many of the things that I spend money on.

I can’t think of anybody who would criticize you for doing so. But there seems to be an implicit criticism coming from yourself.

It’s not a criticism that leaves me feeling terribly guilty, but it is an acknowledgment that I’m not living to the highest possible moral standards.

Do you think of yourself as a good person?

Yes, because that invites a comparison with other people, and I think by those standards I’m a good person. But do I think of myself as an ideally good, perfect person, the perfect person, a secular saint? Definitely not.
(拙訳)

1999年に貴兄がニューヨーカーで取り上げられた時、貴兄の母親は認知症を患っていて、貴兄はマイケル・スペクターに彼女の介護に費やしている費用について話しました。記事では、貴兄の哲学上の信念と、自身の人生で下した決断との間に断絶があるかのように書かれました。当時の出来事の描写としてそれは公平なものでしたか?

まあ、私は、やるべきことをすべてを自分がやっているとは考えていない、と良く言っています。私は、「飢えと豊かさと道徳*1」に書かれた非常に高い基準を完全に守ってはいません。そこで私は、これ以上施したら当該の人物に恩恵を与えるのと同じくらい自分が損害を被る、という時点だけが本当の停止点だ、と述べました。それは途轍もなく高い要求で、私がそれを守っていると主張したことはありません。私は自分自身と家族にお金を費やします。私と姉が母に費やして彼女が快適に過ごせるようにした金額は、もっと良いことに振り向けられたはずです。しかし私が言っているように、私のお金の使い道の多くについても同じことが言えます。

貴兄のその行動を批判する人はいないでしょう。ご自身の内なる批判のように思われます。

それは、罪の意識を大いに抱かせる批判ではありません。可能な最も高い道徳基準で生きているわけではない、という自覚です。

ご自分を善人だとお思いですか?

はい。というのもそれは他人との比較の話であり、その基準では私は善人だと思います。では、私は理想的な善人、完全な人間、自他ともに認める完全な人間、世俗の聖人だと自分のことを考えていますか? 絶対に違います。


ちなみに前回の小生の紹介した記事についてuncorrelated氏は

「シンガーの著作はあまりにも要求が高い」は、記者の主観的判断も大いに入っている

評したが、今回のインタビューでは上記の通りシンガー自身が(少なくとも「飢えと豊かさと道徳」については)「シンガーの著作はあまりにも要求が高い」ことを認めている。

*1:

飢えと豊かさと道徳

飢えと豊かさと道徳