という論文(原題は「Highway to Hitler」)をUCLAのNico Voigtländerとチューリッヒ大のHans-Joachim Vothが著し、voxeu記事も書いている(H/T Mostly Economics、UDADISI)。
以下は論文の要旨。
Can infrastructure investment win “hearts and minds”? We analyze a famous case in the early stages of dictatorship – the building of the motorway network in Nazi Germany. The Autobahn was one of the most important projects of the Hitler government. It was intended to reduce unemployment, and was widely used for propaganda purposes. We examine its role in increasing support for the NS regime by analyzing new data on motorway construction and the 1934 plebiscite, which gave Hitler great powers as head of state. Our results suggest that road building was highly effective, reducing opposition to the nascent Nazi regime.
(拙訳)
インフラ投資は「心を掴む」ことができるか? 我々は独裁政治の初期段階における有名なケースであるナチスドイツでの高速道路網の建設を分析した。アウトバーンはヒトラー政権の最重要プロジェクトの一つであった。それは失業を減らすことを意図しており、プロパガンダ目的に広く用いられた。我々は、高速道路建設の新たなデータと、ヒトラーに国家元首としての大きな権力を与えた1934年の国民投票を分析することにより、国家社会主義体制への支持の拡大にそれが果たした役割を調べた。我々の結果は、道路建設は非常に効果的で、初期のナチ体制への反対を減少させたことを示している。