ダラスに地区連銀ができたわけ

について同連銀総裁のリチャード・フィッシャーが講演で解説している(Mostly Economics経由)。

This is probably the only Reserve Bank that owes its location to the local newspaper—in our case, the Dallas Morning News
After Congress passed the Federal Reserve Act in December 1913 and President Wilson signed it, cities around the nation immediately started competing to be the home of a Federal Reserve Bank. The act established a Reserve Bank Organization Committee to select “not less than eight nor more than twelve” cities to host a Reserve Bank. The secretary of the treasury, comptroller of the currency and secretary of agriculture were designated to serve on that committee.
Dallas, Fort Worth and Houston all expressed interest in a Reserve Bank, as did New Orleans. Across the nation, more than 40 cities wanted a Federal Reserve Bank.
Among Texas cities, Dallas was the odds-on favorite. Fort Worth made a pretty good effort, despite having only 73,312 residents—some 5,000 less than Houston and well short of the 131,278 of the population of Dallas. However, Fort Worth’s representative may have been tripped up by being a tad parochial: He noted that they had 13 rail connections. Asked by a member of the Reserve Bank Organization Committee if one of those connections was to Dallas, the spokesman replied, “Yes, but we seldom use it.”
But no Texas city had the inside lead held by New Orleans: At the time, it was the 15th-largest city in America, had a population over three times larger than Dallas and had an active financial community centered on Mississippi River commerce. Besides, any official worth his salt would have rather been wined and dined at Galatoire’s or Antoine’s than at any eatery in what was then Little—rather than Big—“D”.
Dallas, however, had something that New Orleans did not have—a force of nature named George Dealey. Mr. Dealey was the publisher of the Dallas Morning News. In manner and character, he was quite the polar opposite of New Orleans’ “laissez les bon temps rouler” ethic. Dealey lived by the dictum that “men who exist get overrun by men who act.”When he learned of the potential of hosting a Federal Reserve Bank, he enacted a no-holds-barred action plan to secure the franchise for Dallas.
(拙訳)
本行は、地元紙――我々の場合はダラスモーニングニュースですが――のお蔭で現在の場所に設立された唯一の地区連銀でありましょう。
議会が連邦準備法を1913年12月に可決し、ウィルソン大統領が署名した後、国中の都市が直ちに連邦準備銀行の招致合戦に加わりました。法案により準備銀行組織委員会が設立され、「8以上12以下」の都市に準備銀行が置かれることになりました。財務長官、通貨監督官、農務長官が委員に指名されました。
ダラス、フォートワース、ヒューストン、そしてニューオリンズはこぞって準備銀行に興味を示しました。全国では40以上の都市が連邦準備銀行の招致に名乗りを上げました。
テキサスの都市の中では、ダラスの勝ち目は十分にありました。フォートワースも、人口が73,312人に過ぎなかった――ヒューストンより約5,000人少なく、ダラスの131,278人には遠く及ばない――にも関わらず、かなり努力しました。おそらくフォートワースの代表は、少しばかり偏狭だったために足をすくわれたのです。彼は、フォートワースは13の鉄道に連絡している、と述べました。準備銀行組織委員会の委員の一人に、そのうちの一つはダラスに通じているのではないか、と問われて、かのスポークスマンは「ええ、でも我々はそれを滅多に使いません」と答えたのでした。
しかし、ニューオリンズの優位に敵うテキサスの都市はありませんでした。当時、同市は全米15位の大都市で、ダラスの3倍以上の人口を擁し、ミシシッピ川の商業地に活発な金融界を抱えていました。しかも、多少なりとも有能な官僚ならば、まだ知名度の低い都市のどのレストランよりも、ガラトアーズやアントワンズの方で飲食したいと思わないはずがありません。
しかしダラスは、ニューオリンズが持っていないものを持っていました。ジョージ・デイリーという自然児です。デイリー氏はダラスモーニングニュースの発行人でした。そのやり方と性格において、彼はニューオリンズの「楽しくやろうぜ」という価値観の対極に位置していました。デイリーは「先んずれば人を制す」を信条としてました。連邦準備銀行の立地の可能性を知った彼は、ダラスにそれを確保するための徹底的な行動計画を発動しました。


この後にフィッシャーは、デイリーが如何に策を巡らせてダラスへの地区連銀誘致に成功したかを説明している。Mostly Economicsは、偶然を装って財務長官につながるキーマンの乗る列車に部下を同乗させたくだりに特に感服している。


なお、当然ながら(!?)フィッシャーは触れていないが、ケネディが暗殺されたデイリー・プラザはこのジョージ・デイリーにちなんで名付けられたとの由(cf. Wikipedia)。