偽情報の世界における情報経済学

という2部作のNBER論文をスティグリッツらが上げている。いずれもサーベイ論文で、1つ目は情報の間接的なコミュニケーション、2つ目は直接的なコミュニケーションを扱っている。原題は1つ目が「The Economics of Information in a World of Disinformation: A Survey Part 1: Indirect Communication」で、2つ目が「The Economics of Information in a World of Disinformation: A Survey Part 2: Direct Communication」。著者はJoseph E. Stiglitz(コロンビア大)、Andrew Kosenko(マリスト大)。
以下はその要旨。
1つ目

We survey aspects of the intellectual development of the economics of information from the 1970s to today. We focus here on models where information is communicated indirectly through actions. Basic results, such as the failure of the fundamental theorems of welfare economics, the non-existence of competitive equilibrium, and the dependence of the nature of the equilibrium, when it exists, on both what information is available, and how information can be acquired, have been shown to be robust. Markets create asymmetries of information, even when initially none existed. While the earliest literature paid scarce attention to misinformation, subsequently it has been shown that governments can improve welfare, if disinformation is present, through fraud laws and disclosure requirements. Moreover, robust mechanism design enables agents and governments to better achieve their objectives, taking into account information asymmetries. On the other hand, market reforms that ignored their informational consequences may have lowered welfare. Surveying both theory and applications, we review the main insights of these literatures, and highlight key messages using nontechnical language.
(拙訳)
我々は、1970年代から今日までの情報経済学の知的発展の様々な側面をサーベイした。ここで我々は、情報が行動を通じて間接的にやり取りされるモデルに焦点を当てる。厚生経済学の基本定理の破綻、競争均衡の不在、均衡が存在する場合にはその均衡の性質がどの情報が利用可能か、および、どのように情報が獲得できるか、の両方に依存する、といった基本的な結果は、頑健であることが示されてきた。市場は、当初は情報の非対称性が存在しなかった場合でさえ、それを作り出す。最も初期の研究では誤情報に注意を向けることがほぼ無かったが、後に、誤情報が存在する場合には政府が詐欺規制法と情報開示要求によって厚生を改善できることが示された。また、頑健なメカニズム設計によって、主体と政府が情報の非対称性を考慮して目的をより上手く達成することが可能になる。反面、情報面での帰結を無視した市場改革は厚生を低めることがある。理論と応用の両面のサーベイにより、こうした研究の主要な洞察を我々は概観し、非専門的な言葉を用いて主要なメッセージを強調する。

2つ目ungated版):

The paper surveys the recent work on economics of information with endogenous information structures where individuals can directly communicate information with each other. We consider the theoretical work on cheap talk, Bayesian persuasion, and information design, and review the implications of information control and information abundance for mis and disinformation. The relationship between information and market power is particularly important when social media can amplify and maintain harmful fictions that lead to polarization and undermine not only markets, but democratic discourse. We review both the “rational” decision-making paradigm, as well as departures from it, such as cases where decision makers can choose what to know, can allocate their attention in different ways or have behavioral biases that influence their information processing. We note some important connections to legal and media studies and highlight key messages in nontechnical language.
(拙訳)
本稿は、個人がお互いに情報を直接やり取りできる内生的な情報構造を持つ情報経済学の最近の研究をサーベイする。我々はチープトーク*1ベイズ的説得*2、および情報設計に関する最近の理論研究を検討し、誤情報と偽情報にとって情報管理と情報の豊富さが持つ意味を概観する。二極化につながり、市場だけでなく民主的な対話さえ損なうような有害な虚構をソーシャルメディアが増幅し維持し得る場合、情報と市場支配力の関係は特に重要である。我々は「合理的な」意思決定のパラダイムと、そこからの乖離の両方を概観する。後者は、意思決定者が何を知るかを選ぶことができ、自分の注意を様々なやり方で割り当てることができる、ないし、自分の情報処理に影響する行動バイアスを持つ場合などである。我々は、法的な研究、およびメディアの研究との重要な関連について言及し、非専門的な言葉を用いて主要なメッセージを強調する。

第二部のungated版の結論部では「All the problems posed by imperfect and asymmetric information have become worse with digitalization and AI. ...What was supposed to be the information age has become the “dis and misinformation” age, with sustained dis and misinformation - often seemingly inconsistent with the economists’ standard model of rationality. This surfeit of mis and disinformation has had marked effects on economics, politics, and society. Abundance of information has its perils. Understanding better the social interactions and cognitive functions that make such dis and misinformation so salient, and devising better policies to deal with it, should be one of the main objectives of information economics going forward. 」と述べ、偽情報と誤情報が氾濫している現在の状況に率直な危機感を表明している。