パンデミック期の誤った情報

というNBER論文が上がっている。原題は「Misinformation During a Pandemic」で、著者はLeonardo Bursztyn(シカゴ大)、Aakaash Rao(ハーバード大)、Christopher P. Roth(ウォーリック大)、David H. Yanagizawa-Drott(チューリッヒ大)。
以下はその結論部。

Examining the effects of misinformation is particularly important during a pandemic given the large externalities involved and the significant consequences of misinformed behavior for individuals' health and for the health care system as a whole. The two most widely-viewed cable news shows in the United States -- Hannity and Tucker Carlson Tonight, both on Fox News -- originally took very different stances on the risks associated with the novel coronavirus. While Hannity downplayed the threat during the initial period of the virus' spread in the United States, Tucker Carlson Tonight warned its viewers that the virus posed a serious threat from early February. In this paper, we show that differential exposure to these two shows affected behavior and downstream health outcomes.
We begin by validating differences in content with independent coding of shows' transcripts. Consistent with the differences in content, we present new survey evidence that Hannity's viewers changed behavior in response to the virus later than other Fox News viewers, while Carlson's viewers changed behavior earlier. Using both OLS regressions with a rich set of controls and different instrumental variable strategies exploiting variation in the timing of TV consumption, we then document that greater exposure to Hannity relative to Tucker Carlson Tonight increased the number of total cases and deaths in the initial stages of the coronavirus pandemic. We also show that a standard epidemiological model can, with reasonable parameter levels, match the approximate magnitude of our measured treatment effects. Finally, we also provide additional evidence that misinformation is an important mechanism driving the effects in the data. Our results indicate that the provision of misinformation on mass media can have significant societal consequences.
(拙訳)
誤った情報の影響を調べることは、それに伴う大きな外部性と、誤った情報に基づく行動が個人の健康ならびに医療システム全体にもたらす重大な帰結に鑑みて、パンデミックの時期にはとりわけ重要なものとなる。米国で最も広く視聴されている2つのケーブルニュース番組であるハニティーとタッカー・カールソン・トゥナイトは、共にフォックスニュースの番組であるが、新たなコロナウイルスに関するリスクについて当初全く異なるスタンスを取った。ハニティーが米国でウイルスが広まった初期の時期に脅威を軽視したのに対し、タッカー・カールソン・トゥナイトはウイルスは深刻な脅威であると2月初めから視聴者に警告した。本稿では、この2つの番組に対する視聴の違いによって行動と最終的な健康状態が影響を受けたことを示す。
我々はまず、番組のトランスクリプトを独立に解析し、内容の差を確認した。内容の差と整合的に、ハニティーの視聴者はウイルスに対する対応行動を他のフォックスニュースの視聴者よりも遅れて変えた一方で、カールソンの視聴者はより早く行動を変えた、という新たなサーベイの証拠を我々は提示する。次に我々は、TV視聴のタイミングの違いを利用し、多数のコントロール変数の集合を用いたOLS回帰と様々な操作変数法の両手法を使って、ハニティー視聴がタッカー・カールソン・トゥナイトに比べて多いほど、コロナウイルスパンデミック初期段階の有症者と死者の総数が多くなったことを立証する。我々はまた、標準的な疫学モデルが、妥当なパラメータの数値水準で、我々が計測した処置効果の程度に概ねマッチングできることを示す。最後に我々は、誤った情報がデータの効果をもたらした重要なメカニズムである点について追加的な証拠も提示する。我々の結果は、マスメディアでの誤った情報の提供は社会的に重大な帰結をもたらし得ることを示している。