FRBのコミュニケーション、ニュース、ツイッター、およびエコーチェンバー

というFRB論文をMostly Economicsが紹介している。原題は「Fed Communication, News, Twitter, and Echo Chambers」で、著者はBennett Schmanski(FRB)、Chiara Scotti(同)、Clara Vega(同)、Hedi Benamar(アブダビ投資庁*1)。
以下はその要旨。

We estimate monetary policy surprises (sentiment) from the perspective of three different textual sources: direct central bank communication (FOMC statements and press conferences), news articles, and Twitter posts during FOMC announcement days. Textual sentiment across sources is highly correlated, but there are times when news and Twitter sentiment substantially disagree with the sentiment conveyed by the central bank. We find that sentiment estimated using news articles correlates better with daily U.S. Treasury yield changes than the sentiment extracted directly from Fed communication, and better predicts revisions in economic forecasts and FOMC decisions. Twitter sentiment is also useful, but slightly less so than news sentiment. These results suggest that news coverage and Tweets are not a simple echo chamber but they provide additional useful information. We use Sastry (2022)’s theoretical model to guide our empirical analysis and test three mechanisms that can explain what drives monetary policy surprises extracted from different sources: asymmetric information (central bank has better information than journalists and Tweeters), journalists (and Tweeters) have erroneous beliefs about the monetary policy rule, and the central bank and journalists (Tweeters) have different confidence in public information. Our empirical results suggest that the latter mechanism is the most likely mechanism.
(拙訳)
我々は、金融政策のサプライズ(心理)を次の3つの相異なる文書ソースにおける見通しから推計した。中銀の直接的なコミュニケーション(FOMC声明と記者コンファレンス)、ニュース記事、およびFOMCの公表日におけるツイッター投稿である。各文書ソース間の心理的な相関は高いが、ニュースとツイッターの心理が中銀の伝達した心理と大きく離れることもあった。ニュース記事を用いて推計した心理は、FRBのコミュニケーションから直接に抽出した心理よりも、日々の米国債利回りの変化と相関が高く、経済予測とFOMC決定の改訂をより良く予測することを我々は見い出した。ツイッター心理も有用だが、ニュース心理よりもやや劣った。以上の結果は、ニュース報道とツイートは単なるエコーチェンバーではなく、有用な情報を追加提供することを示している。我々はサストリー(2022*2)の理論モデルを我々の実証分析の指針に用いて、相異なるソースから引き出した金融政策サプライズの駆動要因を説明し得る次の3つのメカニズムを検証した。情報の非対称性(中銀がジャーナリストやツイッタラーよりも良い情報を持っていること)、ジャーナリスト(およびツイッタラー)が金融政策のルールについて誤った考えを持っていること、および、中銀とジャーナリスト(ツイッタラー)が公けの情報について異なる信頼感を持っていること、である。我々の実証結果は、最後のメカニズムの可能性が高いことを示している*3

*1:論文には、研究への貢献はFRB在職時のもの、と注記されている。

*2:cf. これ

*3:本文では、FRBが公けの情報に対して持つ信頼感をジャーナリストは過小評価している、と述べている。そのことは将来のFOMC決定についてのジャーナリストの予測の阻害要因となるはずだが、にもかかわらず、ニュース心理指数がFOMC決定について最善の予測を示したことは、ニュース心理がFRB声明の単なるエコーチェンバーや資産価格の動きを単に説明するに留まっておらず、独自の付加価値を追加していることを示している、との由。