なぜ高齢の学者はスローダウンするのか?

というNBER論文をHamermeshらが上げている。原題は「Why Do Older Scholars Slow Down?」で、著者はDaniel S. Hamermesh(テキサス大学オースティン校)、Lea-Rachel Kosnik(ミズーリ大学セントルイス校)。
以下はその要旨。

Using data describing all “Top 5” economics journal publications from 1969-2018, we examine what determines which authors produce less as they age and which retire earlier. Sub-field has no impact on the rate of production, but interacts with it to alter retirement probabilities. A positive, tentative, and contemporary writing style increases persistence in publishing. Authors whose previous work was more heavily cited produce slightly more. Those better-cited with more top-flight publications retire later than others. Declining publication with age arises mostly from habit—there is a very significant increasing positive autocorrelation of publication across the decades of a career.
(拙訳)
1969-2018年の経済学「五大誌」掲載論文を網羅したデータを用いて我々は、年齢を重ねると生産性が落ちる学者や、早期に引退する学者が、どのような要因によって決まるかを調べた。経済学の中の専攻分野は生産性に何ら影響を及ぼさなかったが、生産性との相互作用によって引退確率を変えた。ポジティブ、仮説的、現在形な文体は掲載の持続性を高めた。以前の研究の引用が多かった学者は、やや多く生産した。一流誌での掲載が多く、引用も多かった学者は、他の学者に比べて引退が遅かった。年齢と共に掲載が減るのは、主に習慣に因っていた――数十年に及ぶキャリアにおいて、非常に有意な掲載の正の自己相関の増加がみられた。


同じ著者コンビの少し前のNBER論文「AGING IN STYLE: Seniority and Sentiment in Scholarly Writing」(H/T タイラー・コーエン)では、文体に焦点を当て、要旨で以下のような結果を報告している。

  • 一流の学者は年齢を重ねると他者との文体の差が大きくなる
  • 年齢の直接的な効果と、それよりもかなり小さな文体の間接的な効果で、(引用で測った)研究の寄与度は下がっていく
  • 英語圏の学者の書き方は英語圏の学者とは異なっており、そのため研究のインパクトが減じる
  • ノーベル賞受賞者の文体は、それ以外の生産性の高い学者に比べ、研究の結論に対する確信の表明が弱い

こちらの論文のungated版では、文体解析に使った文章中のポジティブ/ネガティブ、確信/仮説的、現在形/過去形の言葉の例として以下を挙げている。

Table A1. Examples of Positive and Negative Words in Text
Positive Negative
optimal low
satisfy* bad
good lack of
efficien* without
incentive cannot
consistent negative
no doubt work
perfect poor
unique no information
improve* reject*
Table A.2. Examples of Certain and Tentative Words in Text
Certainty Tentativeness
always almost
clearly depending
correct doubtfully
definitely generally
every time might
invariably sometimes
irrefutably sort of
truly suppose
undeniably unclear
wholly vaguely
Table A3. Examples of Contemporary and Past Verbs in Text
Contemporary Past
admit admitted
arrives arrived
follows followed
happens happened
manage managed
knows knew
ranks ranked
sees saw
trusts Trusted
wants Wanted