エドワード・グレイザー(Edward L. Glaeser)の今度は5月の単著NBER論文を紹介してみる。以下は表題の論文(原題は「What Can Developing Cities Today Learn From the Urban Past?」)の要旨。
The downsides of density, including traffic congestion, contagious disease and crime, were common in Victorian London and classical Rome, just as they are today in Sao Paulo and Lagos. Our urban past provides lessons for developing world cities today. The first lesson, that I highlight, is that political power, not commerce, has long driven the growth of the world’s largest cities, and that fact remains true for many developing world mega-cities today. The second lesson is that while market access fundamentally shaped the cities of the past, the power of transport to determine urban fortunes has declined. Transportation infrastructure no longer transforms cities unless it is accompanied by complementary investments, such as education. The third lesson is that infrastructure, such as sewers and roads, functions best when combined with incentives, which can ensure the adoption of sewers and discourage the abuse of highways. The fourth lesson is that the development of many western cities relied on a nexus of property rights for landowners, including the right to build, buy, alienate, mortgage and rent, that are far more limited in many developing world cities. The fifth lesson is that there is a menu of institutions for managing infrastructure, including direct public control, independent public authorities and public private partnerships. Local conditions, especially the level of public capacity, will determine the best choice among those institutions.
(拙訳)
交通渋滞や伝染病や犯罪といった人口密度の高さの負の側面は、今日のサンパウロやラゴスと同様に、ビクトリア時代のロンドンや古代ローマでもありふれたものだった。我々の都市の過去の歴史は、今日の発展途上国の都市に教訓を与える。私が焦点を当てる第一の教訓は、商業ではなく政治の力が世界の大都市の成長を長期に亘って牽引してきており、それは今日の多くの発展途上国のメガシティについても依然として同様である、というものである。第二の教訓は、市場へのアクセスが過去の都市の基礎を形成したが、輸送が都市の富を決定する力は低下した、というものである。教育などの補完的な投資を伴わない限り、輸送インフラはもはや都市を変化させることはない*1。第三の教訓は、下水や道路のようなインフラは、下水の導入を確実にし、高速道路の誤用を封じるインセンティブと結び付いた時に最も機能する、というものである。第四の教訓は、多くの西洋の都市の発展は、建築、購入、譲渡、抵当、賃貸の権利などの地主の一連の所有権に依存していた、というものである。そうした権利は多くの発展途上国では大きく制限されている*2。第五の教訓は、インフラを管理する制度には、直接的な公的管理、独立した公的機関、官民のパートナーシップといったメニューが存在する、というものである。地域の条件、とりわけ公的部門の能力水準が、それらの制度から最善の選択を決定することになる。