政治的分極化と予想された経済の帰結

Olivier Coibion(テキサス大オースティン校)、Yuriy Gorodnichenko(UCバークレー)、Michael Weber(シカゴ大)のNBER論文をもう一丁。以下は昨年の大統領選投票日前に出された表題のNBER論文(原題は「Political Polarization and Expected Economic Outcomes」、ungated版VoxEU記事)の要旨。

We use a large-scale representative survey of households from October 19-21 that elicits respondents’ expectations about the presidential election’s outcome as well as their economic expectations to document several new facts. First, people disagree strongly about the likely outcome of the election, despite widespread publicly available polling information. Most Democrats are very confident in a Biden win while most Republicans are very confident in a Trump win. Second, respondents predict a fairly rosy economic scenario if their preferred candidate wins but a dire one if the other candidate wins. Since most respondents are confident in their favored outcome, unconditional forecasts are similar across parties despite the fact that underlying probability distributions and conditional forecasts are very different. Third, when presented with recent polling data, most voters change their views by little unless they are independent and/or have relatively weak priors about the outcome. Information that emphasizes the uncertainty in polling data has larger effects in terms of reducing polarization in expected probabilities over different electoral outcomes. Fourth, exogenous information that changes individuals’ probability distribution over electoral outcomes also changes their unconditional forecasts in a corresponding manner. These changes in economic expectations in turn are likely to affect household economic decisions.
(拙訳)
我々は、大統領選の結果予想や経済の予想を回答者から聴取した10月19-21日の大規模な代表性を持つ家計調査を用いて、新たな幾つかの事実を立証した。第一に、広く利用可能な世論調査の存在にもかかわらず、人々は選挙結果の見通しについてかなり意見が食い違っている。大半の民主党員がバイデンが勝つと大いに確信している一方で、大半の共和党員はトランプが勝つと大いに確信している。第二に、回答者は、自分の推す候補が勝った場合にはかなり薔薇色の経済シナリオを予測する一方で、もう一人の候補が勝った場合には悲惨なシナリオを予測している。大半の回答者は自分の願う結果になると確信しているため、根底にある確率分布と条件付き予測はかなり違うにもかかわらず、無条件予測は党派をまたがって似たようなものとなっている。第三に、最近の世論調査データを提示された場合、無党派、ないし、結果について比較的弱い事前分布を持っている人以外の大半の有権者は、自分の見解をあまり変えない。世論調査データの不確実性を強調する情報の方が、相異なる選挙結果の期待確率の分極化を抑えるという点で、影響力が大きい。第四に、選挙結果についての個人の確率分布を変える外生的な情報もまた、彼らの無条件予測をそれ相応に変える。経済の予想に関するこうした変化は、家計の経済的意思決定に影響する可能性が高い。