企業の信用リスクを引き受けたFRB:SMCCFの効果の分析

というNBER論文が上がっている。原題は「The Fed Takes on Corporate Credit Risk: An Analysis of the Efficacy of the SMCCF」で、著者はSimon Gilchrist(NYU)、Bin Wei(アトランタ連銀)、Vivian Z. Yue(エモリー大)、Egon Zakrajšek(FRB)。
以下はその要旨。

We evaluate the efficacy of the Secondary Market Corporate Credit Facility (SMCCF), a program designed to stabilize the corporate bond market in the wake of the Covid-19 shock. The Fed announced the SMCCF on March 23 and expanded the program on April 9. Regression discontinuity estimates imply that these announcements reduced credit spreads on bonds eligible for purchase 70 basis points. We refine this analysis by constructing a sample of bonds—issued by the same set of companies—which differ in their SMCCF eligibility. A diff-in-diff analysis shows that both announcements had large effects on credit spreads, narrowing spreads 20 basis points on eligible bonds relative to their ineligible counterparts within the same set of issuers across the two announcement periods. The March 23 announcement also reduced bid-ask spreads ten basis points within ten days of the announcement. By lowering credit spreads and improving liquidity, the April 9 announcement had an especially pronounced effect on “fallen angels.” The actual purchases lowered credit spreads by an additional five basis points and bid-ask spreads by two basis points. These results confirm that the SMCCF made it easier for companies to borrow in the corporate bond market.
(拙訳)
我々は、Covid-19ショック後の企業債券市場を安定化させるためのプログラムである2次市場企業信用購入プログラム(SMCCF)の効果を評価した。FRBはSMCCFを3月23日に公表し、同計画を4月9日に拡大した。回帰不連続推計によれば、それらのアナウンスによって購入対象債券の信用スプレッドは70ベーシスポイント縮小した。我々は、SMCCFの対象になるか否かという点で違いのある、同一企業群が発行した債券のサンプルを構築してこの分析を精緻化した。差の差分析によれば、両アナウンスは信用スプレッドに大きな影響があり、買い入れ対象となった債券は、2つのアナウンスの期間を通じて、同一発行者群の買い入れ対象とならなかった比較対象債券に比べてスプレッドが20ベーシスポイント縮小した。3月23日のアナウンスは、アナウンスの10日後にビッドアスクスプレッドも10ベーシスポイント縮小させた。信用スプレッドを低下させ流動性を改善することにより、4月9日のアナウンスは「堕ちた天使」に特に顕著な効果を発揮した。実際の購入は、信用スプレッドをさらに5ベーシスポイント、ビッドアスクスプレッドを2ベーシスポイント縮小させた。以上の結果は、SMCCFが企業債券市場での企業の借り入れを容易化させたということを裏付けた。