コミュニケーションと経済主体の信念

というNBER論文をCoibionとGorodnichenkoのコンビらが上げているungated版)。原題は「Communication and the Beliefs of Economic Agents」で、著者はBernardo Candia(UCバークレー)、Olivier Coibion(テキサス大オースティン校)、Yuriy Gorodnichenko(UCバークレー)。
以下はその要旨。

New surveys provide a wealth of information on how economic agents form their expectations and how those expectations shape their decisions. We review recent evidence on how changes in macroeconomic expectations, particularly inflation expectations, affect households’ and firms’ actions. We show that the provision of information about inflation to households and firms can sometimes backfire in terms of their subsequent decisions. Whether or not this is the case hinges on how individuals interpret the news about inflation: supply-side interpretations (“inflation is bad for the economy”) lead to negative income effects, which can depress economic activity. We show that households in advanced economies, unlike professional forecasters, typically have such a supply-side interpretation, as do many firms. New communication strategies could avoid public misinterpretation of policy decisions.
(拙訳)
新しい各種の調査により、経済主体がどのように自らの予想を形成し、それらの予想がどのように彼らの決定を形成するかについての豊富な情報が提供された。我々は、マクロ経済予想、とりわけインフレ予想の変化が家計と企業の行動にどのように影響するかについての最近の実証結果を概観する。家計と企業へのインフレに関する情報の供給は、それを受けた彼らの行動という点で時に逆効果となり得ることを我々は示す。そうなるか否かは、インフレに関するニュースを個人がどのように解釈するか次第である。サプライサイド解釈(「インフレは経済に悪い」)は負の所得効果につながり、それは経済活動を抑制し得る。先進国経済の家計は、予測の専門家と違い、そうしたサプライサイド解釈をするのが常であり、多くの企業も同様である。新たなコミュニケーション戦略により、政策決定に関する一般の誤解釈を回避することができる。

「新たなコミュニケーション戦略」についてungated版の結論部では以下のように書かれている(cf. ここで紹介した論文)。

In particular, we propose that central bankers focus on simple, transparent and “holistic” messages to the broader public. Simplicity and transparency are needed to break through the veil of inattention. A holistic approach is needed to ensure that desired effects are not confounded with unintended income or information effects. This is especially true when it comes to inflation and monetary policy, topics that the public is notoriously uninformed about. Emphasizing the desired outcomes, rather than the instruments or the mechanisms, provides a way to inform in an effective manner.
(拙訳)
具体的には、一般の幅広い人々に向けた簡潔で分かりやすく「総合的な」メッセージに中央銀行家が注力することを我々は提案する。簡潔性と分かりやすさは、無関心のベールを突破するために必要である。総合的なアプローチは、望まれる効果が意図しない所得効果や情報効果と混同されないことを保証するために必要である。このことは、一般の人々が知らないことで悪名高いインフレ政策と金融政策については特にそうである。ツールやメカニズムではなく望ましい結果を強調することは、情報を効果的に伝達する一つの方法となる。