大国開放経済におけるマクロプルーデンシャル政策としての資本規制

というNBER論文が3月に上がっているダラス連銀のWP)。原題は「Capital Controls as Macro-prudential Policy in a Large Open Economy」で、著者はJ. Scott Davis(ダラス連銀)、Michael B. Devereux(ブリティッシュコロンビア大)。
以下はその要旨。

The use of international capital flow controls has become increasingly popular in academic and policy circles. But almost all the recent literature studies the case of a small economy, ignoring the spillover effects of capital controls to the rest of the world. This paper re-examines the case for capital controls in a large open economy, where domestic financial constraints may bind following a large negative shock. We consider both ex-ante capital controls (prudential) and ex-post controls (crisis management). In a large open economy, there is a tension between the desire to tax capital inflows to manipulate the terms-of-trade and tax capital outflows for either prudential or crisis management purposes. When capital controls are chosen non-cooperatively, we show that ex-post capital controls are unsuccessful in alleviating financial constraints in a crisis, and ex-ante capital controls are unsuccessful at reducing financial instability before the crisis. Non-cooperative capital controls leave the crisis-hit country even worse off than in an environment with unrestricted capital flows. In addition, a non-cooperative equilibrium with capital controls actually increases the likelihood of a financial crisis occurring. By contrast, capital controls can be effective under international cooperation and can significantly ease financial constraints when applied ex-post for crisis management and reduce the likelihood of a crisis when used ex-ante for prudential purposes.
(拙訳)
国際的な資金移動に対する規制を発動することは、学界や政策界隈で一般的な話となりつつある。しかし最近のこの分野の研究はほぼすべてが小国経済に関するものであり、資本規制の海外に対する波及効果は無視されている。本稿は、大きな負のショックの後に国内の金融制約が効いてくるであろう大国開放経済における資本規制を再調査する。我々は事前の資本規制(プルーデンシャル)と事後の規制(危機管理)の両方を検討する。大国開放経済では、交易条件を操作するために資本の流入に課税したいという要望と、プルーデンシャルもしくは危機管理のために資本の流出に課税したいという要望との間に緊張関係がある。資本規制が非協力的な形で行われると、事後の資本規制は危機時の金融制約を緩和する上で効果を発揮せず、事前の資本規制は危機前に金融の不安定性を減じる上で効果を発揮しない、ということを我々は示す。非協力的な資本規制は、危機に見舞われた国を、資本移動に制約が無い状態よりもむしろ一層悪化させる。また、資本規制の非協力的な均衡は、金融危機の発生確率を却って高める。一方、国際的な協力の下では資本規制は効果的なものとなり得て、事後に危機管理のために適用された場合は金融制約を有意に緩和し、事前にプルーデンシャルのために用いられた場合には危機の可能性を有意に低める。