携帯電話業界における競争の政治的要因

というNBER論文をルイジ・ジンガレスらが書いているungated版)。原題は「Political Determinants of Competition in the Mobile Telecommunication Industry」で、著者はMara Faccio(パデュー大)、Luigi Zingales(シカゴ大)。
以下はその要旨。

We study how political factors shape competition in the mobile telecommunication sector. We show that the way a government designs the rules of the game has an impact on concentration, competition, and prices. Pro-competition regulation reduces prices, but does not hurt quality of services or investments. More democratic governments tend to design more competitive rules, while more politically connected operators are able to distort the rules in their favor, restricting competition. Government intervention has large redistributive effects: U.S. consumers would gain $65bn a year if U.S. mobile service prices were in line with German ones and $44bn if they were in line with Danish ones.
(拙訳)
我々は、携帯電話産業における競争を政治的要因がどのように形成するかを調べた。ここでは、政府による競争の規則の設計のやり方によって集中度、競争、および競争が影響を受けることを示す。親競争的な規制は価格を引き下げるが、サービスや投資の質は下げない。民主主義的な政府ほど競争的な規則を設計する傾向にある半面、政治的なコネを持つ携帯業者は規則を自分に有利な方向に捻じ曲げ、競争を制限することができる。政府の介入は大きな再分配効果を持つ。米国の携帯サービス価格がドイツ並みであったならば、米国の消費者は年間650億ドルの利得を手にする。オランダ並みならば、440億ドルである。


一昨日紹介したスティグリッツのNBER論文は大手銀行への彼への反発(cf. ここ)が滲んでいたが、この論文は、親企業よりは親市場を、というジンガレスの持論(cf. ここ)を反映しているようである。