高まるアマゾン効果:オンライン競争と価格付け行動

というNBER論文(原題は「More Amazon Effects: Online Competition and Pricing Behaviors」)をBillion Prices ProjectのAlberto Cavallo(ハーバード大*1)が上げているungated版今年のジャクソンホールのシンポジウムでのYuriy Gorodnichenkoによる討論)。
以下はその要旨。

I study how online competition, with its algorithmic pricing technologies and the transparency of the Internet, can change the pricing behavior of large retailers and affect aggregate inflation dynamics. In particular, I show that online competition has raised both the frequency of price changes and the degree of uniform pricing across locations in the U.S. over the past 10 years. These changes make retail prices more sensitive to aggregate ``nationwide" shocks, increasing the pass-through of both gas prices and nominal exchange rate fluctuations.
(拙訳)
私は、アルゴリズムを用いた価格付け技術とインターネット上の透明性を備えたオンラインでの競争が、いかに大手小売業者の価格付け行動を変化させ、総体的なインフレの動学に影響するかを調べた。具体的には、オンラインでの競争が、過去10年間の米国における価格変化の頻度、ならびに地域を通じた統一的な価格付けの程度を共に上昇させたことを示す。こうした変化は、総体的な「国全体への」ショックに対する小売価格の感応度を高め、ガソリン価格および名目為替相場の変動の転嫁度合いを上昇させる。

*1:cf. 過去NBER論文