職人としてのブランシャール

引き続きブランシャールについてのWaPo記事から、彼の仕事観を取り上げた個所を引用してみる。

In a profession in which reputations are made by mastering subjects that have become increasingly narrow and technical, the variety of topics Blanchard has studied and written about is extraordinary. Indeed, it is because of that breadth that Blanchard acknowledges he is unlikely to win a Nobel Prize. “I did not fundamentally change our view about anything,” he said, wistfully but with no sign of regret. “I tried to provide useful insights on many things rather than obsessing about one.”
A few days later, perhaps thinking of that exchange, Blanchard sent an e-mail saying that he had been rereading a book written by his psychiatrist mother and came across a sentence that she had written about her work that summed up his own approach to economics:
“I am not a guru or a magician. I think of myself as an artisan.”
(拙訳)
どんどんと狭く専門的になっていくテーマを極めることで名声を得る職業で、ブランシャールが研究し論文を書いたトピックの多様さは類稀である。実際のところ、まさにその幅広さのために、自分はノーベル賞を取らないだろう、とブランシャールは認めている。「何かについての見方を根本的に変えた、ということを私はしませんでした」と物憂げに、しかし後悔の念は見せずに彼は言った。「一つのことを執念深く追い掛けるのではなく、多くのことに役に立つ洞察を提供することに努めました。」
数日後、おそらくはこのやり取りを念頭に、ブランシャールはeメールを送って寄越してきた。それによると、精神科医だった彼の母親が書いた本を再読していて、彼女が自分の仕事について書いた文章を見つけたが、それは彼自身の経済学の手法を要約したものだったという。曰く:「私はグルでも魔術師でもありません。私は自分のことを職人だと考えています。」