時間と市場商品との間の代替の弾力性:大不況における実証結果

というNBER論文が上がっているungated版)。原題は「The Elasticity of Substitution Between Time and Market Goods: Evidence from the Great Recession」で、著者はAviv Nevo(ノースウエスタン大)、Arlene Wong(同)。
以下はその要旨。

We document a change in household shopping behavior during the Great Recession. Households purchased more on sale, larger sizes and generic products, increased coupon usage, and shopping at discount stores. We estimate that the returns to these shopping activities declined during the recession and therefore this behavior implies a significant decrease in households’ opportunity cost of time. Using the estimated cost of time and time use data, we estimate a high elasticity of substitution between market expenditure and time spent on non-market work. We find that households smooth a sizable fraction of consumption by varying their time allocation during recessions.
(拙訳)
我々は大不況中の家計の購買行動の変化を調べた。家計はセール商品、大型商品、ジェネリック商品の購買を増やし、クーポンの利用やディスカウント店での購買を増やした。我々は、そうした購買活動への見返りは不況においては低下したため、この行動は家計の時間の機会費用が顕著に減少したことを意味するものと推定した。推計された時間の費用と、時間の使用に関するデータを用いて、我々は市場での支出と非市場の仕事に費やされた時間との間の高い代替の弾力性を推計した。我々は、家計が不況において時間の割り当てを変更することにより消費のかなりの割合を平滑化することを見い出した。